• ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
  • کد خبر: 31017
  • readingTime: ۱ دقیقه
بانک جهانی

بانک جهانی از بحران بدهی کشورهای درحال‌توسعه ابراز نگرانی کرد و درباره آن هشدار داد.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس جدیدترین گزارش این سازمان بین‌المللی میزان بدهی این کشورها در سال‌۲۰۲۱ به رقم ۹‌تریلیون دلار رسیده است. بانک جهانی در این برآورد جدید خبر می‌دهد کشورهایی که مشمول دریافت وام از این سازمان هستند در حال‌حاضر ۱۰‌درصد از درآمد صادرات خود را برای بازپرداخت وام‌های بلندمدت هزینه می‌کنند.

برای نمونه بدهی خارجی نیجریه که در سال‌۲۰۱۰ معادل ۸/ ۱۸میلیارد دلار بود، در سال‌۲۰۲۱ به رقم ۲/ ۷۶میلیارد دلار رسیده است. در مجموع، بدهی کشورهای کم‌درآمد در یک دهه گذشته ۲‌برابر شده‌است.

بنا به توضیح بانک جهانی کشورها به دلیل افزایش نرخ بهره و کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان، خطر قرارگرفتن در معرض بحران بدهی خارجی را متقبل می‌شوند و می‌نویسد: اکنون ۶۰‌درصد از کشورهای کم‌درآمد در مرحله بحران بدهی یا در آستانه رسیدن به آن قرار دارند.

دیوید ملپس، رئیس بانک جهانی با هشدار درباره تشدید بحران بدهی می‌گوید: نیازمند رویکردی جامع به مساله بحران بدهی کشورهای کم‌درآمد هستیم؛ سازوکارهایی که بتواند با افزایش شفافیت مالی کشورها و ایجاد تغییرات ساختاری، آنها را قادر به تمرکز بر شیوه هزینه‌کرد، در جهت حمایت از رشد اقتصادی و فقرزدایی قرار دهد.

او در ادامه سخنان خود ادامه وضع کنونی را بحران مالی دولت‌ها، بی‌ثباتی سیاسی و گسترش هرچه بیشتر فقر اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =