نیک فر

معاون تکنولوژی فولادمبارکه گفت: هر سال ظرفیت تولید شرکت رشد کرده و هم سود آوری حاصل از فروش و صادرات در خدمت خرید مواد اولیه و رشد سود صنعت اتفاق افتاده است.

در حاشیه نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید خبرنگار ایراسین با منوچهر نیک فر معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه مصاحبه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

  • اهداف فولاد مبارکه از شرکت در نمایشگاه فرصت های داخلی و رونق تولید چیست؟

ببینید در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم ها، می تواند نقش بسیار موثری در جهت تامین نیازهای بازار توسط شرکت های سازنده داشته باشد. باید این محدودیت ها را مغتنم بشمارند و نیازمندی‌های خود را توسط شرکت های سازنده شرکت فولاد مبارکه تامین کنند. نمایشگاه تولید داخلی در سال رونق تولید با توجه به اینکه در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ شرکت شرکت کرده اند، فرصت مناسبی برای شناسایی توانمندی تولید کنندگان داخلی و سازندگان تجهیزات و همچنین فرصتی برای معرفی نیازهای شرکت های صنعتی به سازندگان است.

  • با توجه به تحریم ها چطور می توان در سال رونق تولید، صنعت کشور را همواره پایدار نگه داشت؟

ببینید در همایش ها و نمایشگاه هایی از این دست با توجه به اینکه عقیده دارم به بحث تحریم باید به صورت یک فرصت نگاه کرد می توان نیازهای بازار را شناسایی و در جهت تامین آن تلاش کرد و تنها با این شرایط و کوشش فراوان می توان این مشکل را مغتنم شمرد و رونق تولید را در کشور نهادینه کرد.

  • فولاد مبارکه چه مقدار در بحث بومی سازی حرکت کرده و چه موفقیت هایی کسب کرده است؟

یک رویکرد استراتژیک نسبت به بومی سازی در شرکت فولاد مبارکه وجود داشته و هم اکنون نیز با جدیت دنبال می شود که آن این است که با ایجاد ساختار پایدار موفق شده است تا ۸۱ درصد از قطعات و تجهیزات را از داخل کشور تامین کند.

  • تحریم های اخیر آیا در روند سود و گسترش چرخه تولید فولاد مبارکه خللی وارد کرده است؟

ببینید در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه تمام صنعت کشور و شرکت های درگیر مشکلات کوچک و بزرگی را تجربه می کنند اما علیرغم تحریم‌ها، فولاد مبارکه توانسته است از ۲.۴ میلیون به بالای ۱۰ میلیون تن دست پیدا کند. و هیچ وقت به خاطر نبود قطعات رشد تولید فولاد مبارکه متوقف نشده است.

  • این استمرار رشد تولید چگونه برای فولاد مبارکه حاصل شده است؟

هر سال هم ظرفیت تولید شرکت رشد کرده و هم سود آوری حاصل از فروش و صادرات در خدمت خرید مواد اولیه و رشد سود صنعت اتفاق افتاده است. این رویکرد حاصل نگاه استراتژیک بوده که فولاد مبارکه به مقوله بومی‌سازی داشته و این روند ادامه پیدا می‌کند. رشد و توسعه شرکت‌های داخلی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به شعار سال رونق تولید است به توانمندی شرکت‌های داخلی اعتماد شد و باید تمام صنعت فرصت را در اختیار واحدها و شرکت های کوچک قرار دهند و با حمایت انشالله این چرخ مملکت همواره در گردش باشد و صنعت مادر به پایداری مستمر برسد و از همه مهمتر با نگاه به توانمندی های داخلی وابستگی به خارج از کشور کمتر شود.

  • دیروز مدیرعامل فولاد مبارکه از کارخانه زیرمجموعه شرکت بازدید کرده اند. در بحث تولید ماده اولیه و موادی که در حوزه فولاد نیستند چه تلاشهایی شده است.

ببینید امروز دیگر کمبود الکترود در فولاد وجود ندارد. اما با توجه به رویکرد استفاده از صنعت داخلی، فولاد مبارکه از شرکت الکترود اردکان حمایت کرده است با اینکه در ردیف تولیدی پتروشیمی و پالایشگاه است. اکنون نیاز بازار با سرمایه گذاری فولاد مبارکه در تولید داخلی الکترود مرتفع شده است.

  • در بحث مواد اولیه الکترود سازی آیا به خودکفایی در کشور رسیدیم؟

خیر یکی از مشکلات این صنعت واردات مواد اولیه است و فولاد مبارکه در تلاش است تا بتوانیم مواد اولیه الکترودسازی را نیز بومی سازی کرده و نیاز به واردات را حذف کنیم. به همین علت آقای مهندس عظیمی بازدیدی از شرکت الکترود سازی اردکان داشته اند.

  • چند روز قبل موفق به کسب نشان عالی مدیر سال شده اید. این جایزه بر اساس ارزیابی چه فاکتورهای مثبتی کسب شده است؟

ببینید استراتژی شرکت فولاد مبارکه از ابتدا تعالی عملیات مدیریت هزینه، ارتقای کیفیت، تولید اقتصادی، افزایش بهره‌وری و استفاده موثر از منابع بوده است، به طوری که بنابر گزارش منابع معتبر فولاد جهان، اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۷ فولاد مبارکه در منطقه منا پایین ترین قیمت تمام شده و در رنکینگ جهانی پنجمین فولادساز بوده است. این مسئله از لحاظ قیمت تمام شده و هزینه تولید بوده است که به دلیل توجهی بوده که فولاد مبارکه در بهره‌وری موثر از منابع داشته است، چه منابع انسانی و چه مواد اولیه و مهمتر از همه استفاده بهینه از انرژی.

  • استفاده بهینه با توجه به ارزان بودن قیمت انرژی در این چگونه صورت گرفته است؟

این حرف را باید از منظر دیگر نیز بررسی کرد. بعضی از کارشناسان می گویند که انرژی در کشور ما ارزان است اما باید توجه داشت که این قیمت برای تمام صنایع و فولادسازی ها یکسان است. فولاد مبارکه بهترین صنعت از این جهت است که می تواند این قیمت مناسب را به یک فرصت تبدیل کند و اثربخشی منابع را ارتقا دهد و این مسئله باعث افزایش سودآوری فولاد مبارکه می شود. تقریبا یک سال گذشته ما با انواع تهدیدها مواجه بودیم و امسال بازار با تهدیدهای تحریم روبرو است اما اگر به نتایج سال ۹۴ نگاه کنید که در صنعت فولادسازی به مرگ فولاد مشهور است در همان سال که بسیاری از فولاد سازی ها دچار ورشکستگی و تعطیلی شدند، فولاد مبارکه هم ضرر نکرد حتی سود اندکی هم کسب کرد و این اتفاق به نظر من به دلیل نهادینه شدن نظام های بهره وری در شرکت فولاد مبارکه و بحث استراتژی تعالی عملیات در فولاد مبارکه می باشد.

  • چالش پیش روی صنعت فولاد بخصوص فولاد مبارکه در زمان کنونی چیست؟

مهمترین چالش ما در شرکت تامین، مواد اولیه می باشد. وقتی که شرکت هایی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد خوزستان ایجاد شدند، اینها بخاطر معادن داخلی بود که در کشور وجود داشتند و بحث تامین منابع هیچ مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد نکرد. اما امروز می بینیم هم مواد اولیه به صورت خام صادر می شود در حالی که هر چه ما بتوانیم محصولات نهایی را صادر کنیم ارزش افزوده و رونق تولید بیشتری را در داخل کشور ایجاد کردیم یعنی وقتی شما نگاه می کنی اگر بتوانیم، ورق صادر کنیم قطعاً ارزش افزوده بالاتری نسبت به خام فروشی وارد کشور کرده ایم همچنین بعضی از شرکت های معدنی خود خط تولید فولاد را به بهره برداری رسانده اند در حالی که باید نیازهای فولادسازان را تامین کنند. فولاد مبارکه با کمبود منابع کنسانتره سنگ آهن هم مواجه است با درخواست از آقای وزیر صمت، امیدواریم در آینده نزدیک مشکل تامین مواد اولیه حل شود.

  • فولاد مبارکه در بحث استفاده از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان چه حرکت هایی را برداشته است؟

ببینید استراتژی جدیدی هم که ما در فولاد مبارکه شروع کردیم، بحث ایجاد سیستم های نوآوری الان استحضار دارید که دنیا داره به سمت شرکت های دانش بنیان پیش می رود و ارجحیت دانش نسبت به ارجحیت دارایی‌های فیزیکی به مراتب بیشتر است و اکنون بزرگترین شرکت ها، شرکت های دانش بنیان هستند. با این روند فولاد مبارکه فرایند نوآوری باز به اکوسیستم نوآوری را در دست طراحی داریم و مدتی است که پیاده سازی کردیم تا بتوانیم با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ ها، مراکز پژوهشی گام موثری را در جهت اعتلای صنعت کشور و رونق تولید برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =