رضایی

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حضور واسطه‌ها در بخش توزیعی گوشت قرمز اعلام کرد: تعدد واسطه‌گری در بخش عرضه گوشت قرمز باعث بروز نوسان‌های غیرمنطقی در قیمت این کالا شده است که ورود تشکل‌های تولیدی به بخش عرضه می‌تواند مانع بزرگی در مقابل سوداگری دلال‌ها باشد.

مرتضی رضایی در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: متاسفانه حضور واسطه‌ها در بخش عرضه گوشت باعث افزایش غیرمنطقی قیمت و آشفتگی بازار می‌شود، به همین دلیل لازم است تشکل‌های تولیدی با تشکیل زنجیره‌ها مستقیم وارد بخش عرضه شده و با حذف واسطه‌ها آرامش را به بازار بازگردانند.

وی درباره میزان تولید گوشت قرمز در سال جاری  نیز اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های مناسب بهار سالجاری مراتع کشور بسیار حاصلخیز و میزان زاد و ولد دام‌ها نیز بسیار مناسب بود؛ از این رو شاهد افزایش عرضه دام زنده به بازار و کاهش قیمت گوشت قرمز بوده‌ایم. این درحالی است که براساس برآوردهایی که انجام شده امسال نزدیک به ۸۶۰ هزار تن تولید گوشت قرمز در کشور خواهیم داشت.

معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۱۰ هزار تومان قیمت گوشت به صورت میانگین تاکید کرد: روند ورود دام‌ به بازار آنگونه است که در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت گوشت برای مصرف‌کنندگان خواهیم بود اما همانطور که قبلا اشاره شد فعالیت گسترده واسطه‌ها باعث چسبندگی قیمت به سمت بالا شده و در برخی موارد مانع از کاهش قیمت در بازار می‌شود.

وی معتقد است با تکمیل زنجیره از سوی تشکل‌ها و تولید کنندگان علاوه براینکه زمینه حذف واسطه‌ها ایجاد می‌شود منافع بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد که این موضوع به افزایش سرمایه‌گذاری و تشویق تولید برای آنها می‌شود درحالی که اکنون سود اصلی به جیب واسطه‌ها می‌روند و تولیدکنندگان همواره با چالش روبرو هستند.

رضایی درباره میزان واردات گوشت قرمز به خبرنگار ما گفت: از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی همواره موظف به تامین ذخایر استراتژیک کشور است تاکنون ۳۵ هزارتن گوشت گوساله و ۵ هزار تن گوشت گوسفندی وارد کشور شده که از ابتدای فروردین ماه این واردات با ارز نیمایی صورت گرفته است.

وی میزان تولید گوشت مرغ را نیز ماهانه ۲۲۰ تا ۲۲۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: میزان مصرف ماهانه گوشت مرغ در کشور نزدیک به ۲۰۰ هزار تن برآورد شده است که اکنون حدود ۲۵ هزار تن مازاد تولید در بازار وجود دارد بنابراین وزارت جهاد ابتدا برای تامین ذخایر استراتژیک مقداری از مازاد تولید را جمع اوری می‌کند و برای بخش محدودی هم مجوز صادرات ارایه می‌کند.

این مقام مسئول معتقد است مجوز صادرات ارایه شده تنها برای حفظ بازارهای صادراتی و همچنین جریان صادرات است و به هیچ عنوان نباید باعث بروز نا بسامانی در تامین نیاز داخلی باشد به این ترتیب علاوه براینکه نیاز داخلی تامین می‌شود تولیدکنندگان می‌توانند با صادرات مازاد تولیدی خود براساس مجوزهای قانونی بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند.

رضایی درباره قیمت گوشت تصریح کرد: اصولا قیمت‌های مورد نظر وزارت جهاد و دولت قیمتی کارشناسی است به این معنی که قیمت تمام شده با حاشیه سود منطقی درنظر گرفته می‌شود، اما براساس عرف بازار سیستم عرضه و تقاضا نرخ واقعی را تعیین می‌کند و با توجه به فعالیت واسطه‌ها بعضا از قاعده خارج شده و مشکلاتی به بازار تحمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: براساس نرخ کارشناسی و همچنین روند افزایش ورود دام به بازار هم اکنون قیمت گوسفند زنده کیلویی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است بنابراین لاشه گوسفندی باید رقمی معادل ۷۵ هزار تومان به دست مشتری برسد ولی می‌بینیم براساس دلایل یاد شده چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و به همین دلیل لازم است تولیدکنندگان با تشکیل زنجیره و ورود مستقیم به بخش عرضه مسئولان را در مدیریت بازار همراهی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =