مساجد

جامعه شناس دینی گفت: مسئولیت اجتماعی مساجد باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا از اثرات این عناصر مادی فرهنگی بیشتر بهره ببریم.

جابر میرزاپوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص کارکرد مساجد در شکل دهی، تقویت، تحول و پویایی فرهنگ اسلامی اظهار داشت: نقش و جایگاه مسجد و آثار و برکات رفت و آمد به مسجد در کتب و مقالات متعددی بیان شده است، از سویی باید توجه داشت که مسجد عنصر مادی فرهنگ است.

وی با بیان اینکه نقش تربیتی مسجد از صدر اسلام تاکنون بر هیچ کس پوشیده نیست، اضافه کرد: باید توجه داشت که جوامع اسلامی برای رسیدن به اهداف خود نیازمند خرده نظام فرهنگی و عناصرمادی فرهنگی به ویژه مساجد هستند.

این جامعه شناس دینی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه باید نسبت به کارکردهای مساجد در همه ابعاد بیش از گذشته توجه شود، تصریح کرد: از سویی براوردها نشان می‌دهد فضای مساجد در برخی از مناطق کشور مطابق با افزایش جمعیت توسعه نیافته و در نتیجه شاهد کمبود این فضا در برخی از محلات هستیم.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی همواره از بستر مساجد شکل می گرفته و نمونه آن را در دورانمختلف تاریخی به ویژه دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شاهد بوده‌ایم، افزود: این در حالی است که کمتر به این کارکرد مساجد توجه می‌شود.

میرزاپوری با تاکید بر اینکه مساجد به صورت آشکار و پنهان فرهنگ اسلامی را با اقتضائات و نیازمندی‌های محیط اجتماعی تطبیق می‌دهند، افزود: این مراکز ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تحقق مسئولیت اجتماعی دارند که باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این زمینه طی دو سال اخیر و با شیوع کرونا تا حدودی شاهد افزایش فعالیت‌هایی در راستای تحقق مسئولیت‌ اجتماعی مساجد بودیم، گفت: باید باور داشته باشیم که مسئولیت اجتماعی مسجد به ویژه در برابر جامعه پیرامونی خویش اگر به درستی ایفا شود، بسیاری از مشکلات اعم از مادی و معنوی را حل می کند و برای تحقق این هم لازم است آنها که مسئولیتی در مسجد دارند اعم از هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون مسجد و.... خود را مسلح به سلاح تقوا به معنی حقیقی کلمه، خلوص در نیت، روحیه و رویه جهادی، ارتباط وثیق با هم محله های مسجد و دغدغه مندی برای حل مشکلات آنان، پیگیری نیازهای محله و... بکنند.

این جامعه شناس دینی با بیان اینکه در برآوردهای صورت گرفته در برخی از مجتمع‌های بزرگ در حوزه ساخت مساجد و همچنین کمک به توسعه مساجد در شهرها و محلاتئبومی اطراف خود همکاری داشته‌اند، تصریح کرد: همچنین فعالیت‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی در این مساجد در برخی از موارد پررنگ‌تر از دیگر بخش‌ها بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =