• ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
  • کد خبر: 27361
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسئولیت اجتماعی

یک کارشناس جامعه شناسی گفت: گفتمان‌سازی در جامعه و در همه بحش‌های جامعه مدنی و صنعتی می‌تواند راهکاری برای تقویت مسئولیت اجتماعی باشد.

مهدی سجاد کارشناس جامعه شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه توانمندسازی افراد در جامعه می‌تواند تقویب کننده مسئولیت اجتماعی باشد، اظهار داشت: در این زمینه مشارکت دادن همه اعضای جامعه راهکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: البته این موضوع در برخی از نهادها و سازمان‌ها تحت عنوان گفتمان‌سازی مورد توجه قرار گرفته و تا حدودی اجرایی شده است.

این کارشناس جامعه شناسی با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مشارکت دادن در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری از مهم‌ترین راهکارهای گفتمان سازی در جامعه است، تصریح کرد: این امر در فضاهای صنعتی و بنگاه‌های بزرک و کوچک نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ساختارهای کشور و به ویژه ساختارهای صنعتی و سازمانی ماهیت تحمیل گرایی بیشتر دیده می‌شود و باید این ماهیت به سمت اقناعی و جلب رضایت تغییر کند، ابراز داشت: باید در این زمینه اقدامات نوآورانه را در دستور کار قرار دهند.

سجاد با بیان اینکه جامعه مدنی فضای خوبی برای گفت‌وگو است، تصریح کرد: ارکان جامعه مدنی را تشکل ها و مجموعه ها و انجمن هایی تشکیل می دهند که به طور مستقل و بدون اتکاء به دولت تشکیل و اداره می گردند. بنابراین اجزاء جامعه مدنی را می توان رسانه های عمومی مستقل، شبکه پر رونق شبکه‌های خودجوش در تمام زمینه های زندگی از قبیل اتحادیه های کارگری، انجمن های زنان، انجمن های مذهبی و انواع سازمان‌های مردمی دانست.

استفاده از همه ابزارهای موجود رسانه‌ای برای تحقق گفتمان سازی

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر باید از همه ابزارها استفاده کرد، اضافه کرد: کرونا در این زمینه فرصت‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد و تحقق هدف گفتمان‌سازی را تسهیل کرد.

این کارشناس جامعه شناسی افزود: به عنوان یک تجربه اجتماعی، افراد می‌توانند با استفاده از فضای مجازی تعامل، تبادل ایده، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ارائهٔ پشتیبانی اجتماعی، انجام کار، اقدامات مستقیم، ایجاد رسانه‌های هنری، بازی کردن، مشارکت در بحث‌های سیاسی و غیره را انجام دهند. این اتفاقی است که در زندگی بشر بی نظیر بوده است.

وی اضافه کرد: امروزه هر فردی می تواند علاوه بر انسان های پیرامونی خود که در یک محیط روستایی، شهری و یا حتی در یک کشور زندگی می کنند، می تواند با افراد بیشماری از هر جای جهان به راحتی ارتباط برقرار کند و لذا فضای مجازی توانسته است محدودیت های ارتباطی در جغرافیا را کمرنگ سازد و انسان ها می توانند به صورت آنلاین با تمام کسانی که از ابزارهای فضای مجازی استفاده می کنند، مرتبط شوند. به عبارت ساده تر، نقش جغرافیای سیاسی در محیط فیزیکی در حال کمرنگ شدن است.

سجاد با بیان اینکه در فضای مجازی همه توانمندی‌های ابزارهای رسانه‌ای همانند رادیو، تلویزیون، سینما و غیره را یک جا با خود دارد و علاوه بر آن کاربران فضای مجازی فقط شنونده، بیننده و خواننده نیستند، بلکه نظرات و علایق خود را هم با آزادی تمام به مخاطبان خود منتقل می کنند، گفت: در محیط مجازی فرد به تنهایی صاحب یک رسانه مستقل است که می تواند به صورت همزمان نظرات مخاطبان خود را نیز دریافت کند.

وی افزود: در فضای مجازی موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. در چنین شرایطی می توان مفاهیمی مانند مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک موضوع جدید به صورت گفت وگوهای مدنی در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار داد تا صاحب نظران در زمینه های مختلف درباره ابعاد مسئولیت اجتماعی اظهار نظر کنند. در چنین شرایطی می توان به نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی به وسیله گفت وگوی اجتماعی در آینده خوشبین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =