شرکت شهرک های صنعتی

به گزارش ایراسین، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرک های صنعتی از جمله موضوعاتی است که به گفته کارشناسان اقتصادی می تواند نقطه عطفی در اقتصاد اصفهان باشد، اما این در صورتی است که این استان از نظر زیرساخت ها کامل باشد. در این زمینه گفتگویی داشتیم با رضا برادران اصفهانی، عضو اتاق بازرگانی اصفهان که در زیر می خوانید:

به نظر شما اصفهان دارای این پتانسیل هست که بتواند در اقتصادی کردن شهرک های صنعتی موفق عمل کند؟

ببینید شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی دو تعریف جداگانه و خاص خود را دارند. برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ما نیاز به تسهیلات خاص برای ورود و خروج کالا داریم و باید قوانین ویژه مالیاتی داشته باشیم، این در حالی است که اکنون شهرک های صنعتی چنین زیرساخت های قانونی را ندارند.البته اگر این اتفاق بیافتد، یکسری امکانات و تسهیلات برای شهرک ها قایل می شوند که تاثیر به سزایی در رشد اقتصادی اصفهان دارد، اما نباید این موضوع فقط در حد شعار باشد و تا زمانی که ما زیرساخت های قانونی را نداشته باشیم، این مساله شعارگونه ای است که در سفرهای هیات دولت مطرح شده است، ولی مسلما اگر این اتفاق بیافتد بسیار میمون بوده و تاثیر به سزایی برای اصفهان خواهد داشت.

با توجه به اینکه اصفهان قطب صنعتی کشور به شمار می رود، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی چه تاثیراتی بر روی صنعت اصفهان خواهد داشت؟

اگر این اتفاق بیافتد و قوانین خاص جاری شود، بالتبع هوای تازه ای به صنعت اصفهان دمیده خواهد شد و در شریان های صنعت اصفهان خون تازه ای جریان می یابد، اما قبل از آن باید مشکلات صنعت ما رفع شود، مشکلاتی از جمله مالیات هایی که دست به گریبان صنعت شده است، بدهی های معوق صنعتگران به بانک ها و همچنین مالیات بر ارزش افزوده که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده ، باید به سمت و سوی درستی هدایت شود. من اعتقادی به توسعه صنعت اصفهان ندارم، بلکه این اعتقاد را دارم که همین صنعتی که اصفهان دارد را باید حفظ کرد، چرا که بنابر سخنان مقام معظم رهبری، باید در اصفهن با توجه به پتانسیل هایی که دارد به جای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرک های صنعتی آن، زیرساخت های صنعت سبز و گردشگری را ایجاد شود.

آیا با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می توانیم اصفهان را از سرمایه گریزی نجات دهیم؟

ایجاد این منطقه نمی تواند اصفهان را از سرمایه گریزی نجات بخشد، چون مردم دیگر سودی در صنعت نمی بینند و صنعتگران به دلیل نبود زیرساخت ها گرفتار شده اند، با توجه به اینکه خوردن پسوند برخوردار برپیشانی اصفهان باعث شده که این استان از دریافت هرگونه تسهیلات محروم باشد، از طرفی مردم عادت کرده اند که سرمایه هایشان را در موسسات اعتباری قرار دهند تا بتوانند از طریق آن سودهای کلان دریافت کنند و این موسسات هم این سرمایه ها را در کیش و مشهد می برند و اقدام به هتل سازی در این شهرها می کنند. این موضوعات باعث می شود که اصفهان از سرمایه در گردش خالی شود و به سمتی برود که سرمایه گذاری در صنعت جوابگو نباشد، در حالی که ما باید به سمت فناوری های نوین و صادرات غیر نفتی روی بیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =