• ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 26684
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازدید استاندار اصفهان از ورزشگاه بزرگ نقش جهان

کارشناس جامعه شناسی گفت: ورزش عامل افزایش راندمان کار و فعالیت، تقویت کننده نیروی مثبت و در نتیجه عامل تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی است.

پیمان صبوری در گفت‌وگو با ایراسین، با اشاره به نقش ورزش در نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در جامعه اظهار کرد: ورزش کردن راندامان کاری افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی در افراد می‌شود.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی ناشی از تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دارایی خود است، در زمینه مسئولیت اجتماعی فردی باید به این نکته توجه داشت که این نوع مسئولیت پذیری در جامعه سبب می شود که مسئولیت پذیری اجتماعی در میان گروه‌های مختلف یک جامعه هم به وجود بیاید چون اجتماع از مجموعه افراد تشکیل می شود.

توسعه مسئولیت اجتماعی منجر به رونق فرهنگ مسئولیت اجتماعی می‌شود

این کارشناس جامعه شناسی با بیان اینکه توسعه مسئولیت اجتماعی منجر به رونق فرهنگ مسئولیت اجتماعی می‌شود، اضافه کرد: افراد از نظر اجتماعی مسئولیت پذیرتر می‌شوند و در واکنش به این اشتباهات باید برای برآوردن نیازهای افراد توجه بیشتری به حوزه های مسئولیت خودشان در جامعه داشته باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که یک فرد نقش خود را به خوبی ایفا کند به مسئولیت اجتماعی‌اش پایبند است؛ این نقش پیچیدگی‌هایی هم دارد چرا که در بعضی از گروه‌های اجتماعی اصولا نقش‌ها دارای کارکردهای منفی برای جامعه هستند.

صبوری با بیان اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی آن چیزی است که فرد نقش‌های خودش را در قالب راست کارکرد به بهترین شکل ممکن ایفا می‌کند،، افزود: در نتیجه در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خودش موفق است. در هر جامعه‌ای یک نظام اجتماعی وجود دارد که از مفاهیمی مانند جایگاه، ارزش ها، تشریفات و اندیشه ها در آن تعریف شده‌اند.

رویکرد اجتماعی که نتایج مثبت برای جامعه دارد به عنوان یک الگو مطرح شود

وی اضافه کرد:مهم‌ترین معیار ارزش هایی است که تعریف می شود؛ برخی از ارزش‌های اخلاقی در همه جوامع مورد پذیرش است و برخی از معیارها در جوامع عرف می‌شوند. ارزش‌های اجتماعی برای هر جامعه بطور خاص وجود دارد و از جامعه‌ای به جامعه دیگر می‌تواند متفاوت باشد. شاید در عرصه ورزش تمارض برای بازیکن یک امتیاز مثبت باشد اما اگر فرد در محیط اجتماعی و بیرون از میدان ورزش بخواهد تمارض کند؛ صورت منفی دارد. کنش رفتاری نیت مند است و نیت های انسان به موقعیت های مختلف بستگی دارد و رفتار به شدت تابع موقعیت است. معمولا در میادین ورزشی به دلیل تغییر هیجانات این کنش ها متفاوت و با بروز رفتارهای مختلف همراه است.

این کارشناس جامعه شناسی بابیان اینکه رفتارسازی به معنای این است که یک رویکرد اجتماعی که نتایج مثبت برای جامعه دارد به عنوان یک الگو در سطح جامعه مطرح شود و مسئولان در راستای آن بسترسازی کنند، اضافه کرد: مردم این نکته را در نظر داشته باشند که ورزش روزانه حتی در حد نیم ساعت می تواند بسیاری از رفتارهای آنها را تغییر بدهد و شرایطی را به وجود بیاورد که آنها با سلامت جسمی و روانی بیشتری به امور روزمره خود بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =