روغن

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی کشور با اشاره به نیاز تخصیص ارز به کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه اعلام کرد: عدم تخصیص به موقع ارز به کارخانه‌ها باعث بروز مشکلاتی در تامین روغن نباتی خواهد شد.

امیر هوشنگ بیرشک در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: کارخانه‌ها با تمام توان در تلاش هستند هیچ کمبودی در بازار برای مصرف‌کنندگان ایجاد نشود اما اگر امکان تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد این اتفاق اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بیرشک، در ادامه افزود: اصولا کارخانه‌ها علاقه‌ای به خوابیدن خطوط تولیدی خود ندارند به این دلیل که هزینه‌های تولید افزایش یافته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، تا زمانی که کمبودها شرایطی را به تولید تحمیل نکنند تولید محصول ادامه خواهد یافت.

به گفته وی سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و بخشنامه‌های مکرر در این زمینه باعث بروز چالش‌های گسترده‌ای در تولید شده و همین روند تقریبا دو واحد تولیدی عمده کشور را درگیر مسایلی کرده که احتمالا در آینده نزدیک تولید آنها به حداقل خود خواهد رسید.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی تصریح کرد: نکته اینجاست که این دو واحد تولیدی تقریبا تامین کننده ۵۰ درصد نیاز بازار هستند و درصورت هرگونه تغییر در روند تولیدی آنها کمبود محسوسی در بازار ایجاد می‌شود.

وی درباره تخصیص ارز دولتی به این صنعت نیز گفت: براساس قانون روغن خام مشمول دریافت ارز دولتی است اما برخی افزودنی‌ها و سایر مواد اولیه مورد نیاز از این قاعده مستثنی هستند و به همین دلیل مشکلاتی در تامین ایجاد می‌شود چون زنجیره تامین مواد اولیه بامشکل روبرو شده است. به عنوان مثال روغن خام وارد می‌شود اما مواد بسته‌بندی و برخی نگهدارنده‌ها یا مواد افزودنی با مشکل روبرو شده که کل فرآیند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مقام صنفی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید نیز تاکید کرد: اصولا با درنظر گرفتن اینکه در بخش‌های مختلف افزایش قیمت ایجاد شده بایددرنظر داشته باشیم که کارخانه‌های تولید روغن نباتی هم با این مورد دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین اگر اجازه واقعی شدن قیمت را به آنها ندهیم ناخودآگاه آنها را وارد فاز زیان کرده‌ایم.

بیرشک،  تاکید کرد: آخرین بار درباره قیمت روغن نباتی مردادماه سال گذشته تصمیم‌گیری شده که لازم است اکنون دوباره در این زمینه تصمیم‌گیری جدید صورت پذیرد چون حداقل در خوشبینانه‌ترین حالت  ۲۰ درصد به هزینه‌های تولیدی افزوده است.

وی درپایان به خبرنگار ما گفت: به هیچ عنوان کارخانه‌ها به دنبال ایجاد کمبود یا مشکل در بازار نیستند اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد وقتی مواد اولیه مورد نیاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار نگیرد کاملا طبیعی است که کمبود یا حداقل افزایش قیمت کاذب به بازار تحمیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =