تفرشی

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به کارشکنی اقتصاد آمریکا علیه اقتصاد کشورمان گفت: با توجه به گسترش کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان شاهد فراز و فرودهای متفاوتی در بخش تولیدی کشور بوده‌ایم که بیانگر میزان وابستگی تولیدکنندگان به خارج از مرزها است.

مهدی کریمی تفرشی در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: توجه به آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای شاهد مثال وابستگی بالای کشور به مواد اولیه خارجی است و باید هرچه سریعتر این معادله متفاوت بشود.

کریمی تفرشی در ادامه افزود: براساس همین آمارها اکنون نزدیک به ۹۰ درصد از واردات کشور مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است که همین نکته باعث سوء استفاده کشورهای غربی علیه اقتصاد ایران شده است درحالی که استانداردهای جهانی ارقامی بین ۱۰ تا ۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند.

وی معتقد است وابستگی بالای تولیدی‌های ایران به مواد اولیه خارجی اکنون در زمینه کاهش ارزش پول ملی ایران نیز اثرگذار بوده و در شرایط به زیان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده که می‌توانیم با کاهش وابستگی تولید به مواد اولیه خارجی در راستای تثبیت اوضاع اقتصادی گام‌های موثرتری برداریم.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران درباره کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی نیز به خبرنگار ما گفت: اگرچه تحریم‌ها باعث بروز مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید شده است اما واقعیت این است که بی‌ثباتی در نرخ ارز نیز در این زمینه اثرگذار بوده و همچنان مشکلاتی را به تولید تحمیل کرده است.

کریمی تفرشی معتقد است ناتوانی تولیدکنندگان در برآورد آینده نرخ ارز باعث شده تا منابع نقدی کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها در بخش‌هایی درگیر شود که مخالف رونق تولید است و اگر ثبات نرخ ارز در بازار ایجاد شود اصولا تولیدکنندگان شرایط را مدیریت خواهند کرد.

به گفته وی اصولا بخش خصوصی برای مدیریت شرایط تحریمی راهکارهای متفاوتی دارد اما آنچه اکنون تولید در بخش خصوصی و دولتی را زمینگیر کرده است عدم ثبات نرخ ارز است و همواره باعث بروز چالش‌های بیشتری شده است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران اظهار کرد: سیاست‌های ارزی طی چند ماه گذشته ثابت کرد که بااین راهکار هرگز نمی‌توانیم آینده مناسبی برای تولید و حمایت از دو طرف معادله تولید و مصرف‌کننده ایجاد کنیم و تنها دستاوردش رانت و نا بسامانی بازار بوده پس بهتر است با تثبیت و یکسان شدن نرخ ارز اجازه دهیم تولیدکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده فعالیت اقتصادی خود داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =