فروشگاه زنجیره‌ای

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به تخلف برخی واحدهای صنفی نسبت به فروش کالا بدون درنظر گرفتن قیمت مندرج کالا اعلام کرد: مبنای عرضه کالا در صنایع غذایی قیمت مندرج روی کالاست و هرگونه تقاضای قیمت بیشتر از آن تخلف است.

محمدرضا مرتضوی در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: با توجه به نوسان‌های اخیر برخی از تولیدکنندگان و برخی از واحدهای صنفی نسبت به نادیده گرفتن قیمت‌های مندرج روی کالاها اقدام کرده یا اینکه فاکتورهای متفاوتی برای خریداران صادر کنند.

وی در ادامه افزود: نوسان‌های اخیر هرگز نباید بهانه تخلف باشد بلکه هرکالایی که فروخته می‌شود باید برمبنای قیمت مندرج روی آن فاکتور شود و اگر کارخانه‌ای قصد تغییر قیمت را براساس دستورالعمل‌های جدید دارد باید حتما بسته بندی را تعویض کرده و قیمت‌های جدید را روی آن کالا درج کند، به این دلیل تغییر قیمت بدون تعویض بسته بندی با نرخ جدید تخلفی آشکار است.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران همچنین تاکید کرد به هیچ عنوان کالایی نباید بدون قیمت در بازار عرضه شود و درصورت اینکار تخلف قانونی صورت گرفته و بدون تردید برخورد با متخلف صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سود حاصل از فروش محصولات قدیمی به قیمت جدید، سود تصادفی است، اظهار کرد: گران‌فروشی می‌تواند از سوی اصناف یا کارخانه‌ها صورت بگیرد که من خودم شاهد این تخلف از سوی یک کارخانه بوده‌ام.

مرتضوی درباره تغییر قیمت‌ها در این صنعت نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط اقتصادی برخی آیتم‌های اثرگذار در قیمت تمام شده کالاها تغییر کرده است که براساس قوانین نهادها و دستگاه‌های مربوطه با دریافت تقاضای افزایش قیمت و آنالیزهای قیمتی دستورات مقتضی را اعلام می‌کنند و تولید کنندگان باید برهمین اساس نسبت به تعیین قیمت کالاهایشان اقدام کنند.

به گفته وی کاهش وزن کالاها برای حفظ قیمت محصولات غیرقانونی است و خریداران درصورت برخورد با چنین تخلفی لازم است آن را به نهادهای بازرسی و اصناف جهت رسیدگی اطلاع دهند به این دلیل که همه تولید کنندگان براساس آنالیزهای قیمتی و همچنین وزن محصولات خود از سوی نهادهای مربوطه قیمت‌های مصوب دریافت می‌کنند بنابراین وقتی قیمت مصوب به آنها ابلاغ شد تولیدکنندگان باید علاوه بر رعایت قیمت نسبت به رعایت اوزان تعیین شده نیز اقدام کنند.

مرتضوی همچنین با اشاره به اینکه کانون انجمن‌های صنایع غذایی وظیفه دارد به این تخلف‌ها رسیدگی کند، اظهار کرد: خریدارانی که با این تخلف‌ها مواجه می‌شوند، می‌توانند از طریق تلفن گزارش آن را به کانون انجمن‌های صنایع غذایی منعکس کنند تا ما به این تخلفات رسیدگی کنیم.

وی افزود: بنابراین واحد صنفی نباید کالای قدیمی را به قیمت جدید عرضه کند و کارخانه نیز در صورتی که بخواهد قیمت محصولات خود را افزایش دهد حتماً باید از بسته‌بندی جدید استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =