افشین کلاهی

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ایجاد ۳۰۰ هزار شغل توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور، گفت: شرکت فولاد مبارکه در تحقق انقلاب صنعتی چهارم اقدامات مهمی انجام داده است.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اظهار کرد: اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع بزرگ با اصطلاح جهانی «نفوذ نوآوری در صنایع» یا انقلاب صنعتی چهارم مورد بررسی قرار می‌گیرد. این یعنی مدل‌های کسب‌وکار در حال تغییر و نوآوری در کل زنجیره ارزش و تولید صنایع بزرگ تاثیرگذار است بنابراین اگر صنایع به این موضوع مهم توجه نکنند در آینده نزدیک از نظر رقابتی دچار چالش خواهند شد.

وی افزود: «نوآوری» و «فناوری» دو رکن مهم در صنایع بزرگ در کل زنجیره اعم از لوجستیک، تامین مواد اولیه، تولید نهایی، فروش و خدمات پس از فروش موثر است. شرکت فولاد مبارکه از معدود صنایع پیشران کشور است که به این مهم توجه کرده و با طرح تحول دیجیتال به سمت هوشمندسازی در حرکت است.

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در کشور ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: کالا و خدمات این شرکت‌ها، دانش‌بنیان شده است و تحت حمایت قانون دانش‌بنیان قرار گرفته‌اند. علاوه بر این شرکت‌ها، بالغ بر ۶ هزار شرکت استارتاپی در کشور وجود دارد که بدون اخذ مجوز، فعالیت می‌کنند. ۵ هزار شرکت هم در ۵۰ پارک علم و فناوری کشور به فعالیت مشغولند.

کلاهی تصریح کرد: برآوردها حاکی از این است درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و به صورت مستقیم ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند و یک میلیارد دلار هم صادرات داشته‌اند.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از شرکت‎های دانش‌بنیان اشاره‌ای کرد و افزود: از یک دهه گذشته که اولین زیست بوم نوآوری در کشور ایجاد شد تا امروز حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است و در همین راستا هم شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده است.

رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: انتخاب شعار سال می‌تواند در تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان موثر باشد چراکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی (GDP) مناسب نیست و اگر تمام تلاش ما بر تقویت این موضوع شود به تمام اهداف تولید دانش بنیان دست خواهیم یافت.

کلاهی ادامه داد: یکی از ابعاد تولید دانش بنیان روی آوردن صنایع و شرکت‌های بزرگ به سمت نوآوری است. سرمایه‌گذاری صنایع و شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به رشد نوآوری منتج شود و با رقابت‌پذیری و ایجاد مزیت رقابتی سهم شرکت‌های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =