دادفر

درحالی که قرار بود خودروهای موجود در انبارهای گمرک ترخیص شوند دبیر انجمن واردکنندگان اعلام کرد: عدم هماهنگی میان نهادهای مسئول باعث شده اجرای قانون و همچنین ترخیص خودروهای موجود گمرک به کندی صورت گیرد یا اینکه اصلا انجام نشود.

به گزارش ایراسین، مهدی دادفر در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: هم اکنون ۱۵ هزار دستگاه خودرو در انبارهای گمرک جنوب کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۰ هزار دستگاه قابلیت ترخیص را خواهند داشت.

دادفر در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه دستورالعملی برای ترخیص خودروهای موجود با رعایت قوانین صادر شده است اما عدم هماهنگی و بعضا کارشکنی‌های موجود باعث شده تنها ۵۰۰ دستگاه خودرو از کل ۱۵ هزار دستگاه آنهم فقط ۱۰ روز مانده به پایان مصوبه چهارماهه دولت درحال ترخیص باشند.

به گفته وی این ۵۰۰ دستگاه خودرو مربوط به برخی واردکنندگان عادی، کرمان‌موتور و کیا با برندهای هیوندای، تویوتا و کیا است حقوق و عوارض گمرکی آنها هم قبلا پرداخت شده است.

دادفر ضمن ابراز نگرانی از اتمام مهلت چهارماهه و عدم ترخیص خودروهای موجود در گمرک به خبرنگار ما گفت: تعابیر متفاوت از دستورالعمل‌های بانک‌مرکزی، وزارت صمت و گمرک همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این تعداد خودرو زمینگر شده باشد. به عنوان مثال دستورالعملی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر که دقیقا مغایر مصوبه دولت است و همین روند بلای جان واردکنندگان و البته خریداران این خودروها بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تمدید مصوبه هیات دولت اظهار کرد: آخرین فرصت اجرایی شدن مصوبه هیات دولت، ۱۶ اردیبهشت ۹۸ است که در صورت اجرایی نشدن آن از وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور تقاضا کردیم نسبت به تمدید بدون انقضا اقدام کنند.

وی تاکیدکرد: هم اکنون درحال رایزنی برای تمدید مصوبه یاد شده بدون تاریخ انقضاء هستیم و از دولت تقاضا داریم درصورت اتمام دوره فعلی نسبت به این کار تصمیم‌گیری نماید به این دلیل که سرمایه زیادی از واردکنندگان زمینگیر و بازار هم به‌دنبال آن متلاطم شده است.

دادفر به خبرنگار ما گفت: در چنین شرایطی که واردات تقریبا غیرممکن شده و تولیدکنندگان داخلی نیز امکان تامین نیاز داخلی را ندارند یا اینکه به هردلیل محصولی به بازار عرضه نمی‌کنند زمینه برای یکه‌تازی خودروهای چینی فراهم شده اگرچه این خودروها نیز با چالش تولید روبه‌رو هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =