• ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
  • کد خبر: 2262
  • readingTime: ۳ دقیقه
ارز

نوسانات روزهای اخیر نرخ ارز به دلیل شوکی بوده که دلالان وارد کرده اند.

به گزارش ایراسین، به خاطر یک مشت دلار همه همبازی اقتصاد بیماری شده ایم که معلوم نیست ریشه اش از کجا شکل می گیرد. حالا چه بخواهیم چه نخواهیم تنها گفتار روزمره ما چه در خانه باشیم یا تاکسی یا خیابان و مراکز خرید موضوعی جز دلار ندارد. دلار حالا امپراطوری مرزهای اخلاقی ما  را گذرانده و رخنه به مغزهای آشفته ما کرده است.

ادبیاتی که روزگار ما را سیاه کرده و هر چند آنقدرها هم ارزش ندارد، اما به واسطه تبلیغات نادرستی که می شود قیمتش بیش از آن چه که هست بالا رفته است.

سیاست دلاری بهترین نامی است که می شود بر روی این روزها گذاشت، جوی که دلال ها و برخی کانال های مجازی ایجاد کرده اند تا از آب گل آلودش ماهی بگیرند و ما هم بدجور در دامش افتاده ایم تا هر چه گران می خریم و هر اتفاق بد و ناگوار و یا غیر معمولی را به گردن دلار بیاندازیم.

باید این نکته را بپذیریم که به هر حال کشور ما در اشکال مختلف به واسطه تحریم ها دچار مشکلات جدی شده است، اما این دلیلی بر این نیست که همه اشکال زندگی اکثریت قشرهای جامعه را دربربگیرد، بلکه به این خاطر است که مردم ما عمدتا اطلاعاتشان را از رسانه هایی می گیرند که یا غیر رسمی هستند و یا کانال هایی هستند که در تلگرام می خواهند با ایجاد تنش سودی را به جیب بزنند. این کانال‌ها که در فضای تلگرام مشغول فعالیت هستند با انتشار رقم‌هایی عجیب و غریب و نوسان‌دار نشان دادن بازار ارز در واقع بار زیادی از بازی رسانه‌ای در پازل کسانی که می‌خواهند آرامش مردم را برهم بزنند را بر دوش می‌کشند. شاهد این ماجرا هم مشخص است قیمت هایی که در بازار رسمی وجود دارد و قیمت های بسیار بالاتری که در دهان ها می چرخد و با افکار مردم بازی می کند.

کارشناسان اقتصادی می گویند قیمت واقعی دلار در ایران حدود ۸۰۰۰ تومان است و مازاد بر آن، حباب محسوب می شود.

در ماه های گذشته، برخی کانال ها و سایت های خارج از کشور و حتی بعضاً در داخل ایران، قیمت های ساختگی را برای دلار اعلام می کردند و البته هنوز هم چنین می کنند. این شگرد برای بالا بردن تصنعی قیمت ارز و ایجاد جو روانی، تا مدت ها جواب داد ولی رفته رفته بازار و مردم متوجه این شایعه سازی سودجویانه شدند. ضمن آن که قوه قضائیه نیز اعلام کرد با شبکه هایی که برای ارز، قیمت های تصنعی ایجاد و شایعه درست می کند برخورد خواهد کرد.

قیمت‌های بی‌سند، اما دست بردار نیستند، موضوعی که خیلی ها آن را می بینند و باور می کنند و حتی در زمانی که هیچ اعلام قیمتی از جانب مراجع رسمی وجود ندارد اعلام می شود که قیمت ها رو به فزونی رفته است در حالی که بسیاری از این قیمت ها دقیق نیست، اما این کانال‌های تلگرامی بدون استناد به منبع و مرجع رسمی اعلام قیمت ارز، دست به اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از نوسانات بازار ارز می‌زنند.

حالا معلوم نیست در این آشفته بازار قرار است نرخ دلار تا کجا پیش برود؟ مقصر اصلی تلگرام باشد یا کانال های غیر رسمی فرقی نمی کند آنهایی که در این وادی دچار ضرر می شوند مردم و به خصوص اقشار متوسط و پایین جامعه هستند که اکثرا حتی حداقل حقوقشان هم به نیازهای زندگیشان نمی رسد و اگر هم گله ای داشته باشند توجیه مناسبی برای آن به نام گرانی دلار وجود دارد.

به اعتقاد عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، دلالان به دنبال ایجاد فضای روانی در بازار ارز هستند و اگر دولت مدیریت صحیح منابع ارزی را انجام دهد، کشور می‌تواند شوک گذرای فعلی را پشت سر بگذارد.

سیدتقی کبیری با بیان اینکه دولت در مدیریت منابع ارزی مشکل دارد، ادامه داد: زمانی که رسما اعلام می‌شود از ۴۰ میلیارد دلار صادرات ۸ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته یعنی سوء مدیریت و این موضوع در بازار اثر می‌گذارد، چراکه بازار ارز براساس عرضه و تقاضا کنترل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =