صادرات

محمدحسین میرمحمدی مشاورمعاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس گفت: اگر تولید می خواهد رونق و پا بگیرد و نظام اقتصادی را پشتیبانی کند، حتما باید به قاچاق و مبارزه و پیشگیری از آن توجه شود.

به گزارش ایراسین، در سال رونق تولید یکی از عوامل موثر در احیای صنعت و حفظ و توسعه تولید داخلی، پیشگیری و کنترل قاچاق کالای خارجی و داخلی می باشد که باید از چندین نگاه به این پدیده توجه داشت. یکی از مشکلات پدیده قاچاق کنترل بازار سرمایه است تا انگیزه قاچاق سلب شود. اما در مقاطع مختلف با سیاست های فراز و نشیبی و بدون برنامه و زیر ساخت یا انگیزه قاچاق را ایجاد می کنیم و یا به یکباره جلوی آن را می گیریم. در برخورد با قاچاق هیچگاه تعادل را رعایت نکرده ایم که این اتفاق در بسیاری کالا ها رخ داده است؛ اما نکته مهم اینست که باید تمام تلاش خود را به تولید معطوف سازیم تا هم هزینه قاچاق نسبت به تولید داخلی بالا باشد و هم کیفیت و کمیت تولیدات داخلی همزمان با رقابت با محصولات خارجی بتواند از ورود غیرقانونی تولیدات خارجی به کشور جلوگیری کند. به همین دلیل گفتگویی با دکتر محمدحسین میرمحمدی مشاورمعاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس، انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

چه عواملی باعث پدیده قاچاق می شوند و آیا در همه کشورها وجود دارد؟
بله؛ قاچاق مسئله مبتلابه تمام کشورها می باشد. قاچاق در کشورهای توسعه یافته به حد متعارف رسیده است ولی در کشورهای در حال توسعه همچنان وجود دارد.   پدیده قاچاق به صورت زیر زمینی بوده و از عدم شفافیت پیروی می کند؛ لذا عوامل موثر در قاچاق به صورت غیر شفاف و پنهان کار خود را انجام می دهند.
قاچاق زمانی رخ می دهد که نظام تبادلات ارز و پول ملی کشورها در حال تغییر باشد؛ لذا اگر پول ملی دو همسایه دچار تفاوت ارزشی شود، افراد برای روی آوردن به قاچاق تهییج می شوند.

به نظر جنابعالی چگونه می توان این پدیده را کنترل کرد؟
اگر تولید می خواهد رونق و پا بگیرد و نظام اقتصادی را پشتیبانی کند، حتما باید به قاچاق و مبارزه و پیشگیری از آن توجه شود. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پدیده قاچاق کاهش پیدا کند و این روند مستلزم یک مطالعه دقیق است. قاچاق چیان به دلیل مختلف و حتی با پرداخت هزینه های بالا، کالای قاچاق را از مرز خارج می کنند و اگر قیمت کالایی در کشور بالاست، با فرار از پرداخت عوارض گمرکی، تلاش می کنند آن را وارد کشور نمایند.
چرا در کشور ما مسئله قاچاق تا این اندازه فراوان است؟
این سوال چندین وجه دارد. نبود مفهوم مشترک در میان تصمیم سازان اصلی ترین عامل قاچاق زیاد در کشور ما می باشد. مجلس یک مسئله را مورد هدف قرار می دهد، دولت موضوعی دیگر را دنبال می کند که اولویت اول قوه قضاییه نیست و این روند باعث می شود هدف گذاری کمی در بالاترین سطح دنبال شود ولی نتیجه به حداقل ممکن برسد.
یک ترس نهادینه شده در حوزه تولید که در پی مشکلات اداری، کارگری و تحریم و... پدیدار شده است، که رونق تولید داخل را دچار اختلال می کند. در حوزه کسب و کار و تولید باید روان سازی اتفاق افتد و تصمیم رهبری برای تشکیل جلسه سران قوا در حوزه مسائل اقتصادی در همین راستا دنبال می شود. در شرایط موجود با مشکلات متعدد رو به رو هستیم و اقتصاد ما با مسائل درون و برون مرزی دست و پنجه نرم می کند؛ لذا اقداماتی سریع باید صورت گیرد تا کار ادامه یابد.
منظور جنابعالی از روان سازی حوزه کسب و کار چیست؟
روان سازی در راستای دریافت مجوز کسب و کار، حمایت بانکی، مزیت یافتن تولید کالا و... تعریف می شود و این مسائل باید در کنار یکدیگر دیده شود. گاه دولت حمایت می کند ولی در مقطعی شاهد هستیم مجوز های بسیاری ارائه می شود و کارخانه های بی شماری روی کار می آید که بعضا قادر به تولید نیز نخواهند بود.
سرمایه گذار باید آمار ظرفیت تولید را از وزارت صنعت دریافت کند و بداند به کدام اتاق _ بازرگانی یا اصناف یا..._ باید مراجعه نماید و با آسان سازی مقررات باید کمک کنیم سرمایه گذاری اقدام به تولید نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =