مسئولیت اجتماعی

جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شرکت‌ها با تدوین سند مسئولیت اجتماعی می‌توانند در چارچوب هدف‌گذاری شده نسبت به محیط اطراف خود متعهد شوند و گزارش عملکرد خود را متناسب با همین سند به جامعه ارائه دهند.

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درگفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهارکرد: مسئولیت اجتماعی شرکتی (csr)، مطابق با استانداردهای جهانی، به فعالیت‎های اجتماعی نسبت به جامعه و فضایی که در آن شرکت فعالیت می‌کند، اطلاق می‌شود.

وی افزود: ایفای مسئولیت اجتماعی، باید مبتنی بر مطالعه و خط مشی باشد؛ چراکه مطابق با نقشی که هر سازمان و واحد صنعتی در محیط پیرامون خود دارد می‌توان نسبت به تعریف مسئولیت اجتماعی دست یافت. برای نمونه صنعتی که در محیط پیرامون خود آلایندگی بالایی دارد باید در خط‌مشی خود جنبه‌های محیط زیستی را در اولویت قرار دهد.

تدوین سند راهبردی مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها

این جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی باید سندی تحت‌عنوان مسئولیت اجتماعی متناسب با شرایط تهیه کنند، گفت: تمام شرکت‌های بزرگ در جهان تابع سند تعریف شده برای ایفای مسئولیت اجتماعی هستند تا بتوانند در مسیری مدون به نیازهای سازمان و جامعه پیرامونی خود پاسخ دهند.

وی بیان کرد: زمانی که شرکت‌ها دارای سندی برای مسئولیت اجتماعی باشند انتظارات مردم هم از آن شرکت تعدیل می‌شود؛ چراکه متوجه خواهند شد که شرکت در چارچوب تعریف شده و خط مشی سازمانی به مسئولیت اجتماعی خود پایبند است.

ایمانی جاجرمی با تاکید بر ضرورت تدوین سند مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز با توجه به رقابت شرکت‌ها و افزایش آگاهی شهروندی که متاثر از تکنولوژی است، ایفای مسئولیت اجتماعی به ارتقاء برند و جایگاه شرکت می‌افزاید و در همین راستا تعهد صنایع بزرگ بیش از گذشته بر موضوع مسئولیت اجتماعی متمرکز شده است؛ به گونه‌ای که تمام شرکت‌های مطرح جهان از طریق رسانه فعالیت‌های خود را در این حیطه به اطلاع مردم می‌رسانند.

اعتبار شرکتی در گرو ایفای مسئولیت اجتماعی

وی بر این موضوع که ایفای مسئولیت اجتماعی به ارتقاء اعتبار سازمانی می‌انجامد، بیان کرد: شرکت‌های مطرح در سطح استانداردهای جهانی متوجه اهمیت مسئولیت اجتماعی شده‌اند و برای اعتباربخشی به برند خود در سطح جهانی مسئولیت اجتماعی خود را به جامعه بازتاب می‌دهند.

این جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اهمیت نوآوری در مسئولیت اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: استانداردهای دقیق و تعریف شده شرکت‌ها در ایفای مسئولیت اجتماعی می‌تواند با نوآوری عجین شود و به خدمت جامعه بیاید. خط مشی سازمانی در ایفای مسئولیت اجتماعی متناسب با شرایط زمانی و مکانی علاوه بر قابلیت انعطاف‌پذیری، می‌تواند با نوآوری در جامعه موثرتر به ثمر برسد.

وی اضافه کرد: شرکت‌های مطرح در سطح جهان نسبت به ایفای مسئولیت اجتماعی متعهد هستند و با مدیران باهوش به چارچوب و سند مدون در مسئولیت اجتماعی دست می‌زنند و با ارائه گزارش‌های عملکردی خود در این زمینه و بازتاب آن به جامعه حس تعلق شرکت را در جامعه تقویت می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =