دستگاه

دستگاه شتاب دهنده خطی که برای درمان بیماران سرطانی توسط محققان در اصفهان طراحی و ساخته شده است، توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس در شهرک سلامت اصفهان رونمایی شد.

به گزارش ایراسین، دستگاه شتاب دهنده خطی که برای درمان بیماران سرطانی توسط محققان در اصفهان طراحی و ساخته شده است، ظهر سه شنبه توسط رئیس‌جمهور در شهرک سلامت اصفهان رونمایی شد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان طراحی کننده این دستگاه در مراسم رونمایی از دستگاه شتاب دهنده تولید داخل اظهار داشت: همزمان با روز فناوری هسته‌ای، دستگاه شتاب‌دهنده خطی سلامت از نوع MEV۶ در شهرک سلامت اصفهان از طریق تله کنفرانس توسط رئیس جمهور رونمایی شد.

فرید نجات بخش با بیان اینکه این دستگاه نخستین دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی MEV۶ در کشور است، ادامه داد: شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان چهارمین کمپانی تولید کننده این دستگاه در جهان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از سه روش جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی برای درمان سرطان استفاده می‌شود، اظهار داشت: استفاده از رادیوتراپی یکی از معمول‌ترین روش‌های درمان است که برای استفاده از این روش درمانی نیاز به استفاده از دستگاه‌های شتاب دهنده خطی داریم.

روش رادیوتراپی در درمان بیماری سرطان در کشور کمبودهایی وجود دارد

نجات بخش با تاکید بر اینکه در زمینه استفاده از روش رادیوتراپی در درمان بیماری سرطان در کشور کمبودهایی وجود دارد، تصریح کرد: طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون نفر باید سه دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی وجود داشته باشد درحالیکه در حال حاضر در کشور کمتر از یک دستگاه به ازای هر یک میلیون نفر داریم.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با طراحی و ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی بومی MEV۶ تلاش دارد تا نیاز کشور به این دستگاه را برطرف کند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با بیان اینکه ظرفیت ابتدایی تولید دستگاه شتاب دهنده خطی در طول سال ۵۰ دستگاه است، اضافه کرد: این امکان وجود دارد تا ظرفیت تولید را تا ۱۰۰ دستگاه در سال افزایش دهیم.

وی گفت: هزینه خرید هر دستگاه یک و نیم میلیون دلار است که جوانان متخصص و متعهد ایرانی در شرکت می‌تواند این دستگاه را با یک سوم هزینه تولید کنند.

نجات بخش همچنین از بومی سازی دستگاه امال. سی، دستگاه دوزمتری و دستگاه بلاک کاتر که از تجهیزات جانبی برای کالیبراسیون دستگاه شتاب دهنده خطی است، خبر داد و گفت: با بومی سازی این تجهیزات نیاز به خرید این تجهیزات از خارج کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه نیاز کشور را تأمین خواهد کرد، افزود: این نخستین دستگاه شتاب دهنده خطی ساخت ایران است و برای ساخت آن به هیچ کشوری وابسته نخواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =