همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در حوزه فرهنگ و رسانه شرایط خاصی داریم و تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل توسط سازمان پدافند غیرعامل جای خوشبختی دارد.همچنین افزایش سواد رسانه‌ای یکی دیگر از مسائلی است که باید در حوزه پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(17 آبان‌ماه) در همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار اظهار کرد: تهدیدات ایران در حوزه رسانه‌ای و فرهنگی مشخص بوده و لازم است تا نوع کنشگری در این رابطه روشن شده باشد.

وی ادامه داد: بعد از ۴دهه درگیری مستقیم با جریان تمدن غربی در حوزه رسانه‌ای و فرهنگی که تعابیر مهمی از سوی رهبری برای آن همچون تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و... استفاده شده، توانستیم صحنه درگیری در این شرایط را نشان دهیم.

وی افزود: چند راهکار مهم و اساسی برای این موضوع وجود دارد. اول اینکه جریان رسانه‌ای از وضعیت منفعل و پدافندی فعلی به سمت آفندی و فعال حرکت کنند. زیرا در یک زمانی ما از جاماندن در حوزه تکنولوژی و صنعت صحبت می‌کردیم اما امروز با کنشگری، همچنین استفاده از رسانه‌های دیجیتال که هم تهدید است و هم فرصت، باید از جنبه فرصت بودن آن برای جبران این عقب ماندگی استفاده کنیم.

به گفته وی، در واقع فضای مجازی بیشتر یک زمین بازی جدید برای فعالیت‌های جبهه انقلاب است و باید از فضای انفعالی عبور کند و این توانمندی در جبهه انقلاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: اکنون سیستم حاکمیتی از وزارت فرهنگ گرفته تا دیگر ارگانها باید جایی برای بروز استعدادها باشد. همچنین باید به تمهیدات متعهد بیندیشیم تا دچار آسیب نشویم و به حوزه پدافند کنشگری توجه داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه عمومی پدافند غیر عامل بحث افزایش سواد رسانه‌ای مطرح است که اگر به عنوان راهکار جدی متولیان فرهنگ و رسانه قرار گیرد، حتما در این بخش جهش خواهیم داشت.

وی افزود: اکنون یک جریان پیوسته در خارج به دنبال بهم ریختگی فضای مدیریتی کشور هستند.

وی گفت: مشکلات به وجود آمده در آبان ماه و هک شدن جایگاه‌های بنزین در کشور به جایی نرسید؛ زیرا دولت جدید به واسطه اعتمادی که به وجود آورده، به مرحله ای از اعتماد متقابل رسیده که سیستم عمومی جامعه در برابر این اتفاق با دولت مقابله نکرد و رسانه ملی نیزدر این زمینه تلاش فراوانی داشت.

وی گفت: برای رشد سواد رسانه‌ای، حاکمیت باید سرمایه اجتماعی را بالا برده و اعتماد ایجادکند و خوشبختانه این مساله در افکار عمومی و دولت مطرح است.

اسماعیلی افزود: دولت برای هر تصمیم مهم خود، اقناع و همراه سازی مردم را در نظر می‌گیرد. برای مثال در شرایط کرونا و اوایل شهریور برای عادی شدن امور، افکار سنجی کردیم و ۸۱درصد مردم با بازگشایی مراکز علمی و آموزشی مخالف بودند. بنابراین دولت کار خود را انجام داد و امروز ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده و امروز بعد از نظرسنجی ۷۰درصد مردم موافق بازگشایی فعالیت‌های اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: اگر حاکمیت اگر اصرار بر بازگشایی در شهریورماه داشت، با مقاومت اجتماعی روبرو می‌شد. اما با انجام امور یه شکل قابل قبول، اکنون افکارسنجی نشان می‌دهد که ۸۳درصد مردم از عملکرد دولت برای کرونا رضایت دارند.

وی افزود: پیوست رسانه‌ای خوبی برای اقناع مردم تنظیم شد و هرشب جلسه داشتیم و هر هفته این بررسی و افکارسنجی انجام می‌شد تا اینکه هفته گذشته میزان رضایت مردم به ۷۰درصد رسید و قرار شد تا از ۱۵ آبان مدارس دوره متوسطه شروع و از یک آذر بقیه فعالیت‌های اجتماعی و... با رعایت پروتکل‌ها و شروط خاص خود آغاز شوند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون در کنار سرمایه اجتماعی، اعتماد متقابل دولت و حاکمیت وضعیت آرامش بخشی را در حوزه رسانه ای ایجاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =