دکتر کلیدری معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تلخ ترین ایام کرونا را در موج پنجم گذراندیم، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۴۵ هزار نفر در اصفهان به علت بیماری کرونا در بیمارستانها بستری شدند و ۱۴ هزار نفر هم جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ظهر دوشنبه، بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت استان اصفهان در موج پنجم کرونا پرداخت و اظهار کرد: مردادماه سختی را پشت سر گذاشتیم و به جرات می توان گفت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون دشوارترین و تلخ ترین ایام در همین موج پنجم رقم خورد و اگر همت کادر درمان و پرستاران نبود با چالش های عدیده ای مواجه می شدیم.

وی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت درمانی استان اصفهان در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت، افزود: در موج پنجم تعداد بیماران به سه هزار نفر افزایش یافت و تعداد بیمارهای بستری در یک روز گاهی به ۷۰۰ نفر هم رسید.

تمام ظرفیت بیمارستانهای اصفهان در موج پنجم کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه تمام ظرفیت بیمارستانهای دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، خیریه و نظامی در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت، توضیح داد: بیمارستان الزهرا به عنوان سانتر کرونا با ظرفیت ۷۰۰ تخت به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت و ظرفیت بستری در بیمارستان امین به ۲۰۰ بیمار کرونایی رسید و بیمارستان عیسی بن مریم هم به ۱۳۰ بیمار مبتلا به کرونا خدمت رسانی کرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۷۰ بیمار مبتلا کرونا در بیمارستانهای شریعتی و غرضی بستری شدند، ابراز کرد: بیمارستانهای نظامی صدوقی و بیمارستان صحرایی زیر نظر همین بیمارستان هم به ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا یاری رسانده اند.

تعطیلی خدمات غیراورژانسی در اصفهان

کلیدری با این توضیح که تمام خدمات غیراورژانسی در بیمارستانهای اصفهان متوقف شده است، گفت: به طور متوسط در مردادماه، تعداد بستری ها به ۸۰۰ نفر درشهراصفهان رسید و به علت کمبود جا در بیمارستانهای کاشانی، چمران، بهشتی، فیض و موسی کاظم که به بیماران اورژانسی اختصاص یافته بودند، صف انتظار تشکیل شد.

فوت 4 مادر باردار در موج اخیر

وی با تاکید بر اینکه موج پنجم کرونا مادران باردار را هدف قرار داد و یکی از تاکیدات ما برای واکسیناسیون این طیف همین تجربه تلخ بود، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ مادرباردار با علایم کرونا در بیمارستان امین بستری شدند که در ده روز گذشته ۴ مادر باردار فوت شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار بستری از ۳ هزار و بیمار در بیمارستانهای شهر اصفهان بستری شدند، افزود: در کنار بیماران بستری خدمت رسانی به صورت تشکیل پرونده بستری موقت به ۲ هزار بیمار در جریان بود و در مجموع در مردادماه بیماران بستری به ۵هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

ابتلای ۱۴۵ هزار نفر به کرونا و مرگ ۱۴ هزار 

وی تصریح کرد: در یک سال و نیم اخیر ۱۴۵هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شدند و ۱۴ هزار نفر هم با علائم کرونا جان خود را از دست دادند.

کلیدری بیان کرد: اگرچه در شهر اصفهان خیز موج پنجم در حال شکسته شدن است اما این بیم می رود که در برخی از شهرستانهای استان اصفهان این موج سیر صعودی به خود بگیرد.

وی با گریز به اینکه مراکز درمانی در شهرستانهای سمیرم، لنجان، مبارکه، داران بیش از ظرفیت در خدمت بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفتند، تصریح کرد: وضعیت در شهرستانهای نائین و گلپایگان ثبات بیشتری داشت و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

افتتاح بیمارستان صحرایی تا چند روز آینده

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سناریوهای بدبینانه‌ای در خصوص موج پنجم در نظر گرفته شد، اظهار کرد: برای عبور از فرضیات بدبینانه در موج پنجم مبادرت به ایجاد بیمارستان صحرایی کردیم که تا چند روز آینده راه اندازی می شود و ممکن است در سویه لامبدا به کار آید.

وی آمار مرگ و میر این روزها را ناشی از عواقب موج پنجم کرونا دانست و توضیح داد: ممکن است تلفات ۴۵ تا ۶۰ نفر در روز تا روزهای آینده تداوم داشته باشد که باز هم تاکید بر ممانعت از شکل گیری تجمعات و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

واکسیناسیون تنها راه کنترل سویه لامبدا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایراسین که از آمادگی نظام سلامت در برابر شیوع سویه لامبدا پرسید، گفت: این واریانت با توجه به ویژگی هایی نظیر تکثیر سریع و هدف قراردادن افراد جوان نگران کننده است و تنها راه مهار و کنترل سویه لامبدا تسریع روند واکسیناسیون کرونا است.

وی ادامه داد: استان اصفهان با راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون این آمادگی را دارد که مشروط به تامین واکسن، روزانه به ۵۰ هزار نفر واکسن کرونا تزریق شود. جمعیت هدف گذاری شده برای رسیدن به ایمنی جمعی تزریق واکسن کرونا به سه ونیم میلیون نفر است که تاکنون در مجموع حدود یک و نیم میلیون نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند و اگر واکسن کافی در اختیار استان اصفهان قرار بگیرد می توانیم تا دو ماه آینده به این ایمنی برسیم. اما اگر این امکان فراهم نشود با توجه به ماهیت واریانت جدید چاره ای جز لاک داون و محدودیت شدید نیست.

برای بازگشایی مدارس صبور باشیم

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایراسین که از بازگشایی مدارس در زمان اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا پرسید، پاسخ داد: اگرچه تصمیم گیری در این خصوص برعهده ستاد ملی کرونا است اما با توجه به شرایط موجود امکان بازگشایی حتی به صورت ترکیبی در مهرماه فراهم نیست و باید صبور بود تا به تصمیم گیری صحیح دست زد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایراسین که از پرداخت فوق العاده کادر درمان پرسید، گفت: این پرداختی ها واریز شده است و حتی به علت اینکه کادر درمان و پرستاری روزهای سختی را در موج پنجم گذراندند پاداشی حداقلی که به حق جبران زحمات این طیف نیست پرداخت شده است.

بروز عفونت قارچ سیاه در موج پنجم

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایراسین از عفونت قارچ سیاه در بیمارستانهای اصفهان پرسید، گفت: متاسفانه در این موج شاهد بروز این بیماری بودیم که نمونه مشهور آن ابتلای دختر هشت ساله در بیمارستان امام حسین (ع) بود که منجر به تخلیه چشم هایش شد. این عارضه کرونا که به علت پایین بودن سیستم ایمنی و کورتن درمانی و بیشتر در بیماران مبتلا به دیابت مشاهده می شود در موج اخیر کرونا عده ای را درگیر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =