سمپوزیوم

به گزارش ایراسین، بیست و یکمین همایش محققان ، استادن ، مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور در تاریخ ۳۰ بهمن ماه و ۱ اسفند ماه ۱۳۹۷ تحت عنوان سمپوزیوم فولاد ۹۷ و موضوع « اثرات رشد نامتوازن صنعت فولاد بر پایداری آن» توسط انجمن آهن و فولاد ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار خواهد شد، این سمپوزیوم راهی است برای دست یافتن فولادی ها به برترین تکنولوژی های روز دنیا، موضوعی که در شرایط حاضر به اعتقاد منوچهر نیک فر، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یک ضرورت به شمار می رود با او گفت و گویی داشتیم که در زیر می خوانید:

در رابطه با سمپوزیوم فولاد کیش و اینکه تا چه حد می تواند به رشد متوازن فولاد و پایداری آن کمک کند توضیح دهید؟

این سمپوزیوم سالهاست که برگزار می شود و بنا به ضرورت متناسب با موضوعاتی که وجود دارد برگزار می شود، در واقع شرکت های فولادی برای بقا و پایداری خود به تکنولوژی هایی نیاز دارند که متناسب با محیط بیرون باشد، این سمپوزیوم فرصتی است که شرکت های فولادی تجارب شان را پرزنت کنند، از سویی دیگر با مهمترین تکنولوژی هایی که در دنیا وجود دارد آشنا می شوند و فولاد سازان کشور و مهمانان خارجی می توانند تکنولوژی های به روز را در این سمپوزیوم به اشتراک بگذارند، مساله ای که قطعا برای فولاد و تداوم فولاد در کشور حیاتی و مهم است.

یکی از چالش هایی که همواره مطرح است، این است که گفته می شود، لوکیشن کارخانجات فولاد، درست نیست و این مساله باعث می شود که ما با کمبود منابع آبی و مشکلات دیگر مواجه شویم به نظر شما این سمپوزیوم تا چه حد کمک می کند که این معضل حل شود ؟

صد در صد الان در کشور تصمیمات درستی گرفته شده و بنا شده که توسعه های فولاد در نواحی جنوب و سواحل باشد  با توجه به اینکه واحدهای کوچک، امروز دیگر صرفه اقتصادی ندارند و اکنون باید واحدهای فولادی تبدیل به یک کنسرسیوم بشوند. فولادی هایی که بالای ۱۰ میلیون تومان فولاد تولید می کنند، صرفه اقتصادی دارند اما واحدهای کوچک به زیرساخت نیاز دارند و صرف هزینه برای آنها به صرفه نیست، بنابراین تجمیع واحدهای کوچک فولادی و ایجاد واحدهایی با ظرفیت بالاتر کمک می کند که به ظرفیت اقتصادی تولید برسند و همچنین فولادی هایی هم که در گذشته بوده اند با تشکیل کنسرسیوم به صحنه تولید برسند.

از جمله موضوعاتی که در این سمپوزیوم مطرح است و خودتان هم به آن اشاره کرده اید شناسایی نیازها و بالتبع آشنایی با تکنولوژی های روز است در این رابطه تا چه حد می توانیم به توانمندسازی شرکت های فولادی با توجه به شرایط موجود امیدوار باشیم؟

بله عرضه تکنولوژی همراه با مقالات مرتبط در این زمینه و ایجاد حلقه اتصال بین شرکت ها می تواند چتر مدیریتی درستی را ایجاد کند که در سالهای آتی بتوانیم نسبت به بومی سازی و زیرساخت های قوی تر در زمینه صنعت فولاد بهتر عمل کنیم .

آیا اکنون تکنولوژی ما در حدی هست که شرایط موجود را با آرامش طی کنیم؟

کشور ما در زمینه صنعت فولاد همواره پیشرو بوده و گرچه به شکل ساختارگرا به دنبال این موضوع نبوده ایم اما باید تاکید کنم که شرایط فعلی می تواند به عنوان یک فرصت برای ما به شمار برود و در این شرایط می توانیم تکنولوژی کشورهای دیگر را بومی سازی کنیم و به دنبال نوآوری های ساختارمند باشیم.

یکی از مباحثی که همواره مطرح کرده اید تکنولوژی صنعت فولاد و پیشرو بودن این مجموعه است در این زمینه شرکت فولاد تا چه حد توانسته به این مساله مهم توجه کند؟

این موضوع همواره وجود داشته و می توانم به صراحت بگویم که با اینکه تکنولوژی صنعت فولاد ایران در رده دهم جهانی قرار دارد، ولی دنباله رو تکنولوژی غربی است و باز هم تاکید می کنم که این سمپوزیوم می تواند زمینه ساز پیشروی در تولید تکنولوژی فولاد باشد.

همانطور که می دانید به هر حال آمریکا صنعت فولاد ما را هم به تحریم کشانده و این مساله بر روی صادرات ما و تکنولوژی قطعاتی که قرار است وارد شود اثر گذار خواهد بود در این زمینه آیا صنعت فولاد با مشکل مواجه نخواهد شد و خواهد توانست مانند گذشته به کار خود ادامه دهد؟

ما در ۲۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم، اما فولاد مبارکه توانسته با افتخار از دو و چهاردهم میلیون تن تولید،امروز  به بالای ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه برسد، با توجه به اینکه بالای ۸۰ درصد تکنولوژی های فولاد در کشور بومی است و ۲۰ درصد مابقی هم در همین دوران به نتیجه خواهد رسید. ما اکنون به دانش فنی فولاد دسترسی پیدا کرده ایم و رنکینگ جهانی ما در تولید فولاد افزایش یافته و به عنوان بزرگان تولید کننده فولاد در دنیا به شمار می رویم. از لحاظ تکنولوژی هم توان تکنولوژی ۸۰ درصدی را در کشور داریم .

آیا توان دور زدن تحریم ها را نیز داریم تا بتوانیم مانند گذشته قدرت خود را حفظ کنیم ؟

صدر در صد این اتفاق را در پیش رو داریم و می توانیم با قدرت به کار خود ادامه دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =