عزیز قنواتی

مدیرعامل امیر کبیر کاشان گفت: دسترسی به دانش روز از اهداف اصلی سمپوزیوم است.

به گزارش ایراسین، رسیدن به دانش روز و ایجاد مراکز علمی برای در اختیار قرار دادن فناوری های جدید صنعت فولاد موضوعی است که می تواند این صنعت را با رشدی متوازن و پایدار روبرو کند، سمپوزیوم فولاد کیش بر همین اساس و بر پایه این موضوع فعالیتش را آغاز می کند تا صنعت مادر فولاد باری دیگر با به روز کردن دانش خود در راه پیشرفت های بیشتر و بومی سازی گام بردارد، عزیز قنواتی، مدیر عامل امیرکبیر کاشان اکنون در مجموعه ای کار می کند که ۱۴۰ هزار تن گالوانیزه تولید می شود. او با اعتقاد بر این موضوع که فن آوری های صنعت آهن و فولاد می تواند تاثیرات زیادی در آینده درخشان فولاد داشته باشد وجود این گردهمایی ها را الزامی می داند. با مدیر برتر جهادی سال ۹۶ در رابطه با سمپوزیوم فولاد کیش مصاحبه ای داشتیم که از نظرتان می گذرد.

سمپوزیوم فولاد کیش به عنوان گردهمایی که همه ساله برگزار می شود چه اهدافی را دنبال می کند و تا چه حد می تواند در زمینه دانش فولادی به توسعه متوازن فولاد کمک کند؟

سمپوزیوم فولاد رویدادی است که سالیانه همه فولادی ها دور هم جمع می شوند تا با جدیدترین فن آوری های صنایع آهن و فولاد آشنا شوند و به بحث و تبادل نظر در زمینه وضعیت جاری و آینده فولاد بپردازند. این رویداد به هر حال تاثیرات زیادی بر صنعت فولاد خواهد داشت و می توان گفت هدف اصلی از برگزاری این سمپوزیوم توسعه و نهادینه شدن دانش فنی و تخصصی به روز دراین صنعت است.

قرار است در این سمپوزیوم به چه موضوعاتی پرداخته شود؟

 دسترسی و آشنایی هر چه بیشتر به آموزش و دانش فنی، بهره برداری از حرکت های علمی و پژوهش هایی که در زمینه های صنعتی انجام شده و استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی از موضوعاتی است که در این سمپوزیوم به آن پرداخته خواهد شد. این موضوع  باعث می شود که رویکرد ما در رشد صنعت فولاد هماهنگ باشد.

به نظر شما در حال حاضر ما با رشد نامتوازن در صنعت فولاد روبرو هستیم؟

این اتفاق هنوز برای صنایع فولادی ما نیافتاده است، اما اگر با برنامه ریزی درست و مشخص نباشد و زیرساخت ها را آماده نکنیم با رشد نامتوازن روبرو خواهیم شد. به عنوان مثال اگر ما فرض کنیم که در فولاد رشد ۶۰ درصدی در گندله کم است در حالی که مقادیر قابل توجهی از کنسانتره سنگ آهن صادر می شود که باید به فولاد تبدیل شود؛ این کار نوعی خام فروشی است و به صنایع فولادی کشور ضربه می زند و بنابراین ما با رشد نامتوازن روبرو خواهیم شد.

با توجه به خشکسالی های سال های اخیر آیا فولاد با رشد نامتوازن روبرو نخواهد شد؟

برخلاف اینکه بسیاری فکر می کنند فولاد آب زیادی مصرف می کند، اینطور نیست، بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است و ما می توانیم با مدیریت درست و استفاده از پساب ها دچار مشکل نشویم.

یکی از مسائلی که برای آینده فولاد متصور شده است تبدیل شدن این صنعت به صنعتی سبز است در این زمینه تا چه حد به ایده آل ها نزدیک هستیم؟

حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان یک اصل مورد نظر در فولاد سازی است، فولاد سازان باید بر حفظ و نگهداری محیط زیست اهتمام ورزیده و به آن توجه لازم را داشته باشند، چرا که ما به دنبال این هستیم که صنعت فولاد به صنعت سبز تبدیل شود.

در واقع ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهش در زمینه کاهش آلایندگی در این صنعت امری ضروری است و امیدواریم در آینده نزدیک و نه چندان دور به این سمت برویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =