عباس آرگون

فراز و فرودهای اقتصادی در کنار برخی از دستورالعمل‌های دولتی باعث شده تا صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از صنایع پرپتانسیل با گرفتاری‌هایی روشن روبرو شود و برخی از تولید کنندگان بجای تمرکز بر دستیابی به بازارهای صادراتی و یا گسترش محصولات خود درگیر پیگیری و رفع مشکلات ایجاد شده باشند.

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این زمینه به ایراسین گفت: صنعت فولاد در ایران دارای امتیازات ویژه‌ای است که متاسفانه به هردلیل تاکنون آنطور که شایسته بوده از آنها استفاده نشده و با استفاده از برخی مزیت‌ها مثل ارزانی انرژی توانسته‌ایم دستاوردهایی داشته باشیم.
آرگون در این زمینه افزود: البته امروز تولیدکنندگان فولاد در ایران به فناوری‌های مناسبی دستیافته‌اند و در برخی موارد بومی‌سازی این فناوری‌ها امتیازی برای صنعت فولاد ایران است اما همانطور که می‌دانیم فناوری‌ها همواره در حال ارتقاء هستند و ما نیز باید برای دستیابی به آنها تلاش بسیار زیادی انجام دهیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است، اگر بخواهیم مشکلات صنعت فولاد ایران را در شرایط فعلی بررسی کنیم اصلی‌ترین مشکل را می‌توان در بخش قوانین خلق‌الساعه دریافت که باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان بجای برنامه‌ریزی برای تولید مناسب بیشتر درگیر حاشیه باشند و اگر بگوییم اکنون صنعت فولاد ایران درگیر این بلا شده دور از واقعیت نیست.
وی که خود سابقه فعالیت در صنعت فولاد را دارد تاکید کرد: در شرایط امروز بهتر است قوانین را بگونه‌ای مطرح کنیم که تولیدکنندگان درگیر حاشیه نباشند و به دنبال یافتن راهکارهایی برای دریافت سهم بالاتر از بازارهای بین‌المللی بروند.
آرگون معتقد است اگر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تولیدکنندگان درکنار متخصصان و دانشگاه‌ها بیشتر درگیر مسایل تولید خود باشند تا درگیر مسایل حاشیه‌ای قطعا در آینده نزدیک صنعت فولاد ایران به جایگاه واقعی خود دست خواهد یافت و می‌تواند افتخاری برای سرزمین ایران با تمام پتانسیل‌هایش باشد.
به گفته این کارشناس صنعت فولاد اکنون اغلب تولیدکنندگان بیشتر درگیر برطرف کردن مشکلات قانونی ایجاد شده و همچنین تامین منابع مالی خود رفته‌اند به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیقاتی و همچنین ارتباط بیشتر با مراکز علمی شاید آنطور که شایسته‌است انجام نشده و در برخی موارد همین مشکل باعث بهره‌وری پایین شده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به ایراسین گفت: براساس برآوردهایی که انجام شده است هزینه‌های سربار در زنجیره تولید نهایتا قیمت تمام شده فولاد ایران را بالاتر از سایر تولیدکنندگان بین‌المللی قرار می‌دهد که این اتفاق با استفاده از مزیت انرژی ارزان و برخی یارانه‌ها جبران می‌شود درحالی که اگر بتوانیم درکنار این مزیت هزینه‌های سربار را هم با استفاده از توانمندی متخصصان آموزش دیده قطعا فولاد ایران در سراسر جهان به جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرد.
آرگون درباره صادرات محصولات فولادی نیز تاکید کرد: اگرچه دستاوردهای بالایی در بخش‌های مختلف صادراتی فولاد تجربه کرده‌ایم اما دو نکته باید درباره صادرات فولاد مدنظر داشته باشیم که یکی مربوط به صادرات محصولات نهایی است و دیگری را باید در تنوع تولیدات فولادی برای صادرات بدانیم، به این دلیل که در مورد اول ارزش افزوده بالاتر داریم و در بخش دوم تولید فولادهای خاص می‌تواند ارز اوری بیشتری به اقتصاد ایران ایجاد کند.
وی معتقد است در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با چالش کارشکنی‌های دشمنان روبرو شده بهتر است مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تولیدکنندگان بخصوص صنایعی که دارای امتیاز هستند بتوانند بیشتر به صادرات خود فکر کنند تا اینکه درگیر موضوع بازگرداندن ارزهای صادراتی باشند، به این دلیل که هرچه صادرات ایران به سایر نقاط جهان منتقل شود و ارتباطات تجاری شکل‌بگیرد کارشکنی علیه اقتصاد ایران کمرنگ‌تر خواهد شد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: اصولا صادرات فرآیندی است که مقطعی نیست و نیازمند چرخه‌ دائمی است تا بتوانیم بازارهای ایجاد شده را حفظ کنیم درحالی که دستورالعمل‌های ارزی حال حاضر باعث شده تا صادرکنندگان ایران برای دستیابی به بازارهای هدفشان که با زحمت به دست آورده‌اند با مشکلات عمده‌ای روبرو شده باشند و همین مشکل عاملی است برای شیطنت‌های رقبای ایران در بازارهای صادراتی بخصوص فولاد که رقابتی بسیار نزدیک در آن وجود دارد.
آرگون ضمن پراهمیت دانستن جریان صادرات برای تولیدکنندگان فولادی به ایراسین گفت: تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف صنعتی بخصوص فولاد نیازمند دستیابی به بازارهای هدف به صورت هدفمند و مستمر هستند و اصولا نمی‌توانیم صرفا برای بازار داخلی تولید کنیم چون در دنیای امروزی اصولا چنین کاری به صرفه اقتصادی نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =