• ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 1539
  • readingTime: ۲ دقیقه
شکوری

دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در یادداشتی به شرایط اقتصادی کشورمان اشاراتی داشته و به فرصت های موجود به منظور نیل به اهداف نیز اشاره کرده است.

به گزارش ایراسین، معدن و صنایع معدنی به استناد امتیازاتی که به خود دیده‌اند امروز می‌توانند یکی از بخش‌های قابل اعتماد اقتصادی کشورمان درشرایط فعلی باشند. این درحالی است که متاسفانه بعضا می‌بینیم سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی در بدنه دولت برای این بخش مهم از اقتصاد انجام می‌شود که هیچ توجیهی در آن نیست.
همه می‌دانیم تکمیل زنجیره‌های تولید بخصوص در معادن اصلی‌ترین نکته برای کاهش خام‌فروشی و همچنین ایجاد ارزش افزوده بالاتر است از این رو باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا بتوانیم نظر مسئولان و سیاست‌گذاران مرتبط با این بخش مهم اقتصادی کشورمان را به واقعیت صنعت جلب کنیم.
برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌ها نیز در این زمینه مفید خواهند بود چون در دوره‌ای علاوه‌براینکه بسیاری از فعالان، سرمایه‌گذاران و متخصصان صنعتی خاص دور هم جمع می‌شوند بلکه انتشار اخبار مربوط و جریان‌سازی‌های مورد نظر می‌تواند نظر مقامات مرتبط را نیز به خود جلب نماید.
حال اگر از این نکته هم بگذریم وقتی فعالان یک عرصه مشص از تولید در دوره‌ای مشخص و در مکانی معلوم کنار یکدیگر جمع می‌شود ناخودآگاه پتانسیلی ایجاد می‌شود که می‌توان از آن استفاده بهینه در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده مرتبط با همان صنعت استفاده کرد.
همه می‌دانیم در افق ۱۴۰۴ برای صنعت فولاد تعیین شده است باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دستیابیم و بخش قابل توجهی از آن هم باید به بازارهای هدف صادراتی کشورمان صادر شود تا به قول معروف چرخ صنعت فولاد چرخیده و در نهایت اقتصاد را هم به حرکت وادارد.
این درحالی استکه در همین دوره دریافته‌ایم که کارشکنی‌های خارجی در کنار برخی بی‌توجهی‌های موجود داخلی باعث شده تا تعدادی از پیش‌نیازهای اصلی برای دستیابی به هدف یاد شده را نادیده گرفته باشیم به عنوان مثال درباره صنعت فولاد حمل‌ونقل، مواد اولیه و... و. برخی موارد دیگر هنوز متناسب با افق تعیین شده نیست و اگر برای آنها برنامه‌ای ارایه نکنیم بدون تردید دستیابی به افق تعیین شده تقریبا غیرممکن خواهد شد.
پس بیاییم اینبار که جزیره کیش میزبان سمپوزیوم تخصصی فولاد شده از فرصت به خوبی استفاده کنیم تا تجارب متخصصان حاضر در این سمپوزیوم را در راستای نیازهای واقعی صنعت فولاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی بکارگیریم. نکته اینجاست که در این برنامه بدون تردید زمینه ارتباط بیشتر دانشگاه و دانشگاهیان با صنعت فولاد ایجاد شده که خود امتیازی غیرقابل انکار خواهد بود.
امروز صنعت فولاد اگرچه در برخی موارد به فناوری‌های بومی مورد نیازش دستیافته اما نباید فراموش کرد که همه فناوری‌ها روز به روز دستخوش تغییراتی می‌شوند که صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر نیز از آن مستثنی نیست.
به هرحال آخرین روز بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ که این رویداد مهم در صنعت فولاد آغاز می‌شود در واقع جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز برگزار شده است، پس بجاست که بتوانیم شیرینی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را در صنایع مختلف نیز با مدیریتی جهادی و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی که از دل همین برنامه‌ها بیرون خواهد آمد؛ را دو چندان کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =