سامانه برق خورشیدی پنل خورشیدی

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: علی رغم افزایش قیمت‌ها، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی به صرفه است و دوره بازگشت سرمایه‌ی مطلوبی دارد.

سارا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره جایگاه انرژی خورشیدی در تامین برق اصفهان اظهار کرد: طی سال ۹۹ مجموع انرژی تولیدی منابع تجدیدپذیر در سطح شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان معادل ۳۳۴۵ کیلووات ساعت و معادل ۰.۰۵۳ درصد کل انرژی مصرفی در شبکه توزیع (۶۲۷۶ میلیون کیلووات ساعت) بوده است.

وی افزود: با توجه به طرح ۲۰% ادارات و سازمان‌ها در حال حاضر تعداد ۹ سامانه با مجموع ظرفیت ۲۲۳ کیلووات نصب شده است. در این میان اسازمان بهزیستی و شهرداری اصفهان در این ارتباط در زمره ادارات و سازمان‌های پیشرو بوده‌اند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اهمیت افزایش سهم انرژی‌های پاک در تامین برق مورد نیاز مشتکرین گفت: در سال جاری علاوه بر اقدامات رایج که با جدیت پیگیری خواهد شد، تلاش خواهیم کرد تا دو طرح ویژه سامانه‌های برق خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی ویژه صنایع و نیز طرح چهاد روشنایی سازمان بسیج سازندگی را به نحو مطلوب اجرا شوند.

صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت‌ها، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی به صرفه است و دوره بازگشت سرمایه‌ی مطلوبی دارد؟ گفت: بله، اجرای این طرح‌ها همچنان توجیه اقتصادی دارد. با توجه به اعمال ضریب تعدیل نرخ در هر دوره پرداخت که منتج از نرخ ارز و نرخ تورم تعیین می‌شود، همچنان دوره بازگشت سرمایه‌ی طرح‌های خورشیدی مطلوب بوده و به استناد آنچه تا به امروز محقق شده است دوره بازگشت اصل سرمایه در حدود سه سال است و قراردادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله منعقد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه درآمد یک سامانه پنج کیلوواتی که با هزینه‌ای نزدیک به ۳۰۰ میلیون ریال نصب شده و در اسفندماه سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده است. ملاحظه می‌شود که این سامانه طی ۱۸ دوره بهره‌برداری (سه سال) بیش از هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، درآمد داشته است.

نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی همچنان مقرون به صرفه است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =