فریدون الهیاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: در تیرماه با تکمیل مرمت گنبد مسجد امام (ره) کارگاه های مرمتی به اتمام می رسد و داربست های گنبد این مسجد جمع آوری خواهد شد.

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به آغاز مرمت دو ترک باقی مانده مسجد امام (ره) اظهار داشت: وضعیت مسجد امام (ره) در وضعیت بحرانی بود و در این چند ساله اقدامات قابل قبولی در جهت مرمت  آن انجام شده است.

وی افزود: بیش از دو دهه، نم و رطوبت بدنه و دیواره های مسجد امام خمینی (ره) را تهدید می کرد که گاه تا دیواره های گنبد هم امتداد می یافت و وضعیت بحرانی برای مسجد ایجاد شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه علاوه بر مشکل نم و رطوبت در مسجد تاریخی امام (ره)، کاشی های گنبد نیاز به مرمت ضروری داشت، گفت: برای مرمت کاشی های مسجد امام خمینی(ره) چهارده ترک نصب شد که مرمت دوازده ترک از آن اجراء شده است.

وی اضافه کرد:گنبد مسجد جامع عباسی ۵۲ متر ارتفاع دارد و کاشی های ساخته شده باید در قالب های مشخص تعبیه شود که نیاز به ظرافت ویژه ای دارد و جمع آوری کاشی های فرسوده دو ترک باقی مانده هم انجام شده است.

الهیاری با اشاره به تخلیه مرحله پایانی کاشی های دو ترک باقی مانده مرمت گنبد مسجد امام(ره) تا پایان هفته گفت: با نصب کاشی ها، مرمت گنبد مسجد امام (ره) به پایان می رسد و امیدواریم تا پایان تیرماه گنبد این مسجد تاریخی عاری از داربست و کارگاه های مرمتی شود.

گفتنی است مسجد امام (ره) یکی از بناهای تاریخی اصفهان در میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود. مسجد امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =