EPS

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه با انتقاد از بازگشت پیش‌بینی سود هر سهم به صورت‌های مالی شرکت‌ها، تبعات این اقدام را بر شمرد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره بازگشت پیش‌بینی سود هر سهم شرکت‌ها اظهار کرد: بازگشت این پیش‌بینی سود از ۱۰ جهت بر بازار سرمایه تاثیر منفی دارد. این تاثیر منفی، پوست خربزه زیر پای بازار سرمایه و عامل ریزش‌ها و توسعه پیدا نکردن این بازار در آینده خواهد بود.

وی افزود: این اقدام باعث کاهش نقدشوندگی بازار، افزایش توقف نمادها، کاهش سطح تحلیل‌گری و شفافیت بازار سرمایه و معطوف شدن بازار فقط به یکی از اجزای تحلیل جامع آن هم تنها برای یک سال می‌شود.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه ادامه داد: این اقدام همچنین افزایش سطح دستکاری مدیران و ناشران در بازار از طریق محافظه‌کارانه اعلام کردن سود هر سهم را به دنبال دارد که در نتیجه آن، قیمت‌گذاری بازار کاهش و در مقابل نقش رانت و زدوبند در معاملات بازار افزایش می‌یابد. علاوه بر این حجم معاملات به دلیل از بین بردن اعتبار چشم انداز سودآوری سهام شرکتها به شدت کاهش می‌یابد.

حقانی نسب تصریح کرد: علاوه بر موارد مذکور بازگشت پیش‌بینی سود به گزارشات مالی شرکت‌ها اصطلاحا بازار را کوتاه مدت می‌کند؛ به بیان ساده‌تر نگاه سرمایه‌گذاران را به دوره‌های زمانی کوتاه مدت معطوف می‌سازد. همچنین انحراف مثبت و منفی سود واقعی نسبت به سود پیش‌بینی شده هر سهم باعث تلاش مدیران شرکت‌ها در هموارسازی سود و پنهان کردن آن در شرکت‌های تابعه و روش‌های دیگر می‌شود.

وی در ادامه با بیان تاثیرات منفی بازگشت پیش‌بینی سود به صورت‌های مالی شرکت‌ها گفت: این بازگشت، شفافیت و اطلاعات بازار را به پیش‌بینی تنها یکساله سود هر سهم خلاصه می‌کند. از سوی دیگر این بازگشت، احتمال استفاده از  EPS پیش‌بینی شده به عنوان ابزار کنترلی و قیم مآبانه در بازار سرمایه توسط متولیان و دخالت در بازار، کاهش سطح قیمت‌ها و P/E بازار و در نهایت افزایش ریزش بازار به دلیل مقایسه سطح P/E بازار با P/E سود بانکی را به دنبال دارد.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: اطلاعات واقعی حسابرسی شده در شرایط فعلی اقتصاد ایران قابل اتکا نیست چه برسد به اطلاعات پیش‌بینی EPS شرکت‌ها؛ بی‌ثباتی قوانین در بازار سرمایه، حذف تصمیم کارشناسی و درست گذشته بدون تعیین و تهیه گزارش تبعات مثبت و منفی آتی و ارائه بر گزارش کارشناسی، از مشکلات بازار سرمایه ایران است.

 به گزارش خبرنگار ایراسین، پیش بینی سود هر سهم (EPS) به دستور حسن قالیباف اصل، رئیس پشین سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از گذشت تقریبا سه سال دوباره به صورت‌های مالی شرکت‌ها بازگشت. این پیش‌بینی پیشتر به دستور شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از ۲۵ سال از صورت‌های مالی حذف شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =