برق تجدیدپذیر

رئیس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر با اشاره به پتانسیل‌های موجود ایران در این زمینه گفت: موانع قانونی درکنار مشکلات ارزی باعث شده تا جریان انرژی تجدید پذیر در اقتصاد کشورمان با چالش روبرو شده باشد.

اکبر ادیب‌فر در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: با توجه به تامین نیاز قطعات برای تولید انرژی‌ تجدیدپذیر از خارج طی شش ماه گذشته این صنعت با چالش جدی و عمده‌ای روبرو شده است.

ادیب‌فر در ادامه افزود: براساس قانون و همچنین اهمیت کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌باست استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر ایران توسعه می‌یافت که یکی از بخش‌های آن افزایش صادرات برق با استفاده از این شیوه به کشورهای همسایه بود، اما نوسان‌های ارزی درکنار مشکلات قانونی این روند را بسیار کند کرده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: طی دوره اجرایی شدن برجام پتانسیل‌های ایران باعث شد تا شرکت‌های بسیاری چه داخلی و چه خارجی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که اخبار آن در رسانه‌ها منتشر شد، اما با خروج آمریکا از برجام و تردید سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه کار با ایران این روند کند شد.

وی معتقد است، اگرچه خرید تجهیزات و تامین فناوری‌های مورد نیاز در این بخش مشمول تحریم‌ها نیست اما با ایجاد مشکلاتی در نقل و انتقال پول سرمایه‌گذاران و فروشندگان قطعات به ایران از بازار ایران گذشته‌اند.

ادیب‌فر به خبرنگار ما گفت: از آنجا که این شیوه تولید انرژی در ایران نوپاست اگرچه برخی تجهیزات مورد نیاز داخلی سازی شده‌اند اما تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله داریم باید در این زمینه کوشا و با برنامه عمل کنیم.

وی معتقد است، فعالان بخش خصوصی با استفاده از روابطی که با خارج از کشور دارند در بسیاری از موارد می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند اما متاسفانه مشکلات قانونی و همچنین موازی‌کاری‌های مختلف در نهادهای داخل کشور این مزیت را هم از بین برده است.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تصریح کرد: در این زمینه راه‌اندازی سامانه SPV می‌تواند کمک شایانی برای جابه‌جایی‌های مالی این شرکت‌ها داشته باشد، اما همانطور که اشاره شد باید درکنار این سامانه موانع قانونی موجود داخل کشورمان را برای انجام امور بازرگانی تسهیل کنیم.

این مقام صنفی درباره صادرات برق تولید شده با استفاده از شیوه‌های تجدیدپذیر نیز گفت: بازارهای اطراف ایران همگی پتانسیل‌های بالایی برای افزایش درآمدهای غیرنفتی کشورمان دارند بخصوص کشور عراق که بطور کلی از نظر برق وابستگی بالایی به ایران دارد.

وی اظهار کرد: برای دستیابی و استفاده حداکثری از این بازار بزرگ در صادرات برق دولت می‌تواند بگونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سرمایه‌گذاران مشتاق به ورود در این بخش شده و با استفاده از قدرت چانه‌زنی بخش خصوصی روند افزایش درآمدهای غیرنفتی کشورمان را سرعت بخشند.

ادیب به خبرنگار ما گفت: اکنون سرمایه‌گذارانی که در تولید انرژی برق تجدید پذیر وارد شده‌اند متاسفانه با چالش عدم پرداخت مطالباتشان از سوی دولت نیز روبرو شده‌اند که در شرایط فعلی و همچنین امتیازاتی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم بهتر است دولت در راستای پرداخت این مطالبات جدیت بیشتری داشته باشد.

وی درپایان با اشاره به قرارداد صادرات برق تجدیدپذیر به عراق تصریح کرد: هم اکنون قرارداد صادرات 30 مگاوات برق تجدیدپذیر به این کشور منعقد شد و امیدوارم در آینده این روند با توجه به افزایش تولید گسترش یابد که نه تنها در ارزآوری به نفع اقتصاد است بلکه می‌تواند زمینه اشتغالزایی را نیز ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =