کشتی آرای

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تا قبل از سال 2006 میلادی که قیمت دلار در محدوده 280 دلار بود، تغییرات زیادی در صنعت طلای ایران نیز رخ داد و رشد قابل قبولی در تولید داشتیم، اما از این سال به بعد که بحث بحران مسکن در امریکا آغاز شد، قیمت جهانی طلا نیز سر به صعود گذاشت و تولید در ایران روبه کاهش رفت.

محمد کشتی آرای در گفتگو با ایراسین با بیان این مطلب گفت: با بالارفتن قیمت طلا مجددا خیلی از کشورها که ذخایر طلای خود را از دست داده بودند، مجددا به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه مالی اقدام کردند. البته برخی از کشورها همچون آلمان صنعت را پشتوانه خود می دانستند اما در ادامه مسیر که بحران مسکن امریکا به وجود آمد، متوجه شدند آنچنان نمی‌توانند روی صنعت به عنوان پشتوانه حساب کنند و در نتیجه متقاضی خرید طلا شدند.

وی افزود: اکنون نیز شاهدیم رشد سالانه قیمت طلا در سال‌های گذشته بسیار بالا بوده است و بیشترین آن در سال گذشته میلادی 2020 قیمت جهانی طلا رشد 25درصدی داشته و در چنین مقطعی قیمت انس جهانی در محدود 1500 دلار بود، اما امروز می‌بینیم قیمت جهانی طلا به بالای 1800 دلار رسیده و بیشترین رشد قیمتی را طی سال‌های گذشته داشته است.

به گفته کشتی آرای، در ایران به جز رشد قیمت جهانی طلا، رشد قیمت ارز را داشتیم و اثر این عامل بر قیمت طلا سبب شد به طور متوسط قیمت طلا طی مدت یکسال گذشته حدود 250درصد رشد کند؛ در این شرایط نیز نگاه مردم از مصرف زیور آلات طلا به نگاه سرمایه گذاری و سرمایه ای سوق داده شده است. درواقع کاهش ارزش پول باعث شد خیلی از مردم سپرده های بانکی خود و دیگر منابع مالی خود را برای سرمایه گذاری روی طلای خام صرف کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در ایران هیچ آماری از میزان تولید و یا مصرف سرانه در کشور در اختیار نداریم در ادامه گفت: اقدامی که 15 سال گذشته انجام شد، تهیه نمونه های آماری بود و بر اساس آن مشخص شد در دهه پایانی سال 80 که تولید زیورآلات 120تن بود، از سال 92 به بعد این عدد کاهش پیدا کرد و این در حالی بود که اگر رشد جمعیت و اقتصادی را در نظر بگیریم باید این عدد به 200تن می رسید اما این اتفاق نیفتاد و اکنون مصرف طلا و زیورآلات در کشور زیر 50تن است.

به گفته کشتی آرای، بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی طلا تعطیل شدند و اگر واحدهایی در سطح شهر دیده می‌شود بیشتر آنها فعالیتشان فروش سکه و طلای آب شده است و زیورآلات جایگاه خود را از دست داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =