• ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 9898
  • readingTime: ۳ دقیقه
فولاد مبارکه

کسب رکوردهای متعدد این شرکت در 9 ماهه سال جاری، سنگین‌ترین عرضه‌ این شرکت در بورس کالا طی چند ماه گذشته، انجام موفقیت‌آمیز عملیات تست گرم  لیـزر فیبری و دیدار مدیران فولاد مبارکه با نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی مهمترین رویدادهای این شرکت در هفته گذشته بود.

به گزارش ایراسین؛ قطعا مهمترین اخبار شرکت فولاد مبارکه در هفته گذشته( 12-5 دیماه 99)، اخبار مربوط به رکوردهای متعدد این شرکت در 9 ماهه سال جاری است. افزایش 10 درصدی تولید در واحد گنــدله‌سازی اولین رکوردی بود که مدیر عامل فولاد مبارکه در جلسۀ کمیتۀ مدیریت این شرکت در هفته گذشته به آن اشاره کرد. عظیمیان در این جلسه از تولید 5 میلیون و 598 هزار تن گندله در 9 ماه نخست امسال خبر داد. عملکرد واحدهای احیا مستقیم 1 و 2 و تولید 5 میلیون و 873 هزار تن آهن اسفنجی و تحقق 105 درصد برنامه و رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رکورد ارزشمند دیگر بود که مدیر عامل این شرکت به آن اشاره کرد. همچنین تحقق 109 درصدی برنامۀ سالانه و 11 درصد افزایش تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال قبل و ثبت رکورد  5 میلیون و 456 هزار تن تختال رکورد سومی بود که عظیمیان از آن پرده برداشت.

اما عملکرد و کسب رکوردهای متعدد این مجتمع صنعتی در 9 ماهه امسال به این موارد ختم نمی شود. رشد یک درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در ناحیۀ نورد سرد و تولید یک میلیون  و 215 هزار تنی و عبور از مرز فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان این مجتمع صنعتی در ماه گذشته مهمترین اخبار این شرکت در زمینه تولید بود. گفتنی است این اعداد و رکوردها در شرایطی اتفاق افتاده که شرکت فولاد مبارکه زیر فشار بیشترین تحریم ها به سر می‌برد و این خبر خوبی برای بازار سرمایه، سهام‌داران و ذی‌نفعان شرکت بود.

اما اخبار حوزه بورس کالا در هفته گذشته هم جالب توجه بود. شرکت فولاد مبارکه در هفته گذشته یکی از سنگین‌ترین عرضه‌هاسی خود را در چند ماه گذشته در بورس کالا انجام داد. ارزش معاملات این شرکت در هفته گذشته به ۲۶ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته اول دی‌ماه بیش از ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این هفته ۱۲۵ هزار و ۷۰ تن ورق گرم در نرخ پایه ۱۲۰ میلیون ریالی عرضه شد که با تقاضای سنگین ۱۷۱ هزار تنی مواجه شد و این موضوع منجر به رقابت خریداران و رشد قیمت‌ها شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا دوشنبه هفته گذشته همچنین برای نخستین بار شاهد عرضه یک هزار تن ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. این یک هزار تن ورق رنگی با نرخ ۲۶۳ میلیون و ۷۶۹ هزار ریال در هر تن معامله شد که نسبت به قیمت پایه عرضه رشد ۱۴ درصدی داشت.

 38 هزار تن تختال فولادی در نرخ ۱۰۴ میلیون و ۵۱۹ هزار ریالی به ارزش ۳ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال، ۳.۵۰۰ تن ورق قلع اندود با قیمت میانگین ۲۱۹ میلیون ریالی و به ارزش ۷۶۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال و ۳.۰۰۰ تن ورق گالوانیزه نیز با نرخ میانگین ۲۲۱ میلیون و ۴۵۶ هزار ریالی به  ارزش ۶۶۴ میلیارد و ۳۶۷ هزار ریال از دیگر معاملات این شرکت در هفته گذشته بود. 

اما بعد از اخبار مربوط به بورس کالا، مهمترین رویدادهای این شرکت در هفته گذشته در حوزه تکنولوژی رقم خورد. روز چهارشنبه هفته گذشته انجام موفقیت‌آمیز عملیات تست گـرم لیـزر فیبری پرتوان kw10 رقم خورد. این کار با همکاری مرکز علوم و فنون لیزر ایران انجام شد. با کسب این موفقیت، این لیزر تولید داخل از اردیبهشت 1400 جایگزین لیزر گازی اروپایی موجود در شرکت فولاد مبارکه خواهد شد. باید به این نکته اشاره کرد که فولاد مبارکه که از این لیزر در حال حاضر در دو بخش خطوط تولید خود استفاده می‌کند و لیزر موجود در فولاد مبارکه ساخت کشور آلمان بود که به‌دلیل وجود تحریم‌ها، امکان تهیۀ قطعات این تجهیز برای این شرکت میسر نبود و اگر این قطعه دچار مشکل فنی می شد فعالیت در خطوط تولید محصولات سرد با مشکل جدی مواجه می گردید. لذا تصمیم گرفته شد این لیزر در داخل ساخته شود. استفاده از لیزر ساخت داخل برای شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با نمونۀ خارجی، از لحاظ میزان هزینه، حدود 50 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود و در نتیجه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

آخرین خبر مهم هفته گذشته این شرکت به دیدار مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه با نمایندۀ مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران اجرایی این شهرستان اختصاص دارد. دراین دیدار، حسین رجائی نمایندۀ مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی از نگاه فرا منطقه‌ای و ملی به فولاد مبارکه گفت و از حمایت حداکثری خود از این صنعت خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =