فولادگر

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بازار خودرو درگیر سوداگری شده و تنها راه نجات این صنعت اصلاح ساختار است.

حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایراسین گفت: طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی که اکنون دوباره در مجلس مطرح شده است اواخر  مجلس دهم انجام و در آخرین روزهای مجلس پیشین  گزارش آن قرائت شد .
وی با تاکید بر اینکه آن طرح بسیار کارشناسانه و دقیق تهیه شده بود افزود: با توجه به اینکه بیشتر از شش ماه از قرائت گزارش  تحقیق و تفحص نگذشته است توصیه می کنم نمایندگان به جای اینکه از اول پروسه را دوباره طی کنند همان طرح قبلی را  بررسی و به روز کنند .
فولادگر ادامه داد: همان گزارش را می توانند بررسی کنند و ببینند مواردی که مطرح شده آیا برقرار است یا خیر و اگر در این مدت شش ماه موضوع و مساله ای ایجاد شده به همان گزارش قبلی اضافه کنند.
وی اصلاح ساختار را تنها راه نجات از مشکلات صنعت خودرو دانست و گفت: باید رقابت پذیری در صنعت خودرو در سه بخش قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش شکل بگیرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنایع خودرو سازی نه خصوصی هستند و نه دولتی و این حالت سالها است تداوم دارد افزود : اگر صرفا دولتی بودند نظارت ها به خوبی انجام و دولت هم موظف به پاسخگویی می شد اما اکنون که میان خصوصی و دولتی بودن قرار دارند نه می توان به خوبی نظارت کرد و نه رقابت پذیری به معنای واقعی وجود دارد.
فولادگر با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر  نیاز مردم به عنوان یک شاخص برای عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تعیین کننده نیست افزود : متاسفانه این بازار درگیر نوعی سوداگری شده است و در بخش تقاضا بیش از آنکه نگاه مصرفی باشد به نوعی تبدیل به بستری برای سرمایه گذاری شده است .
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط ده ها برابر عرضه،  تقاضا وجود دارد گفت: سوداگری  نتیجه شکاف میان کارخانه و بازار است و شیوه های ثبت نام خرید خودرو  چه در گذشته و چه حال اشکال دارد .
فولادگر با تاکید بر اینکه زمانی محصولات  خودروسازی  در پارکینگ ها می ماند و برای تشویق مردم به خرید تسهیلاتی در راستای تحریک تقاضا ارائه می شد ادامه داد: اگر نگاه خریداران مصرفی بود الان هم مشکلی نداشتیم زیرا به اندازه مصرف مردم عرضه انجام می شود .
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در کشور گفت: به لحاظ کیفی در مجموع روند رو به رشدی را شاهد هستیم و نمی توانیم ادعا کنیم کیفیت روندی نزولی داشته است اما اینکه این روند مطلوب بوده است یا نه، باید گفت به آن نرسیده ایم .
وی با اشاره به وجود انحصار در تولید خودرو در کشور و اینکه بیشتر خودروها در دو شرکت تولید می شود افزود : علاوه بر این موضوع ، ممنوعیت واردات خودرو هم موجب شده تا در فضای غیر رقابتی خودرو در کشور تولید شود .
فولادگر افزود: البته این دیدگاه به منزله حمایت  از واردات خودرو نیست زیرا می دانم به دلیل اینکه در تحریم هستیم  این ممنوعیت در راستای مدیریت منابع ارزی انجام می شود و از سوی دیگر شاید فرصتی باشد برای حمایت از تولید داخل به شرطی که محصولات در شاخص های کیفی ، قیمت و خدمات پس از فروش به بهترین درجه برسد.
ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =