دکتر محمد محرابیون محمدی

مشاور پروژه های تحول دیجیتالی گفت: هر صنعتی یک زنجیره ارزشی دارد و وقتی صحبت از تحول دیجیتال در صنعت فولاد می کنیم یعنی تحول در هر سه بخش تامین مواد اولیه، تولید و فروش صورت می گیرد.

دکتر محمد محرابیون محمدی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: مجتمع فولاد مبارکه یکی از پیشروان صنعت فولاد کشور است، صنعتی که در دهه آینده نقش تعیین کننده ای در اقتصاد ایران خواهد داشت. زیرا هم سرمایه گذاری کلانی روی آن صورت گرفته و هم با توجه به شرایط اقلیمی و اقتصادی کشور، یکی از صنایعی است که در راستای اقتصاد مقاومتی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. همچنین موضوع انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی نشان دهنده روند رو به رشد این صنعت در آینده خواهد بود.

وی در ادامه به موضوع تحول دیجیتال فولاد مبارکه پرداخت و گفت: زمانی که ما صحبت از تحول دیجیتال می کنیم نباید کاری را که قبلا انجام می داده ایم دوباه انجام دهیم. مثال ساده ای می زنم: من 10 سال پیش برای خرید تلفن همراه عمدتا به مغازه مراجعه می کردم اما وقتی تحول دیجیتال اتفاق بیفتد؛ من این گوشی را از دیجی کالا می خرم و کار الان به گونه ای شده که فروشنده ها هم گوشی را از دیجی کالا می خرند و در مغازه های خودشان می فروشند. پس با تحول دیجیتال روندها متحول می شود. یا فرض کنید که در صنعت فولاد ما کارگرانی داریم که در خط تولید، کارهای ساده ای انجام می دهند، اگر تحول دیجیتال اتفاق بیفتد آن کارگر دیگر کاری از جنس تحلیل و نظارت انجام می دهد و کار یک مرتبه ارتقاء پیدا می کند.

مشاور پروژه های تحول دیجیتالی به نقش تحول دیجیتال در صنعت فولاد پرداخت و افزود: هر صنعتی یک زنجیره ارزشی دارد. این زنجیره در صنعت فولاد از مواد اولیه ای شروع می شود، بعد این مواد اولیه در خط تولید به محصول تبدیل می شوند و در نهایت فروش این محصول به بازارهای داخلی و بین المللی را خواهیم داشت. وقتی صحبت از تحول دیجیتال می کنیم یعنی در هر سه بخش این زنجیره و رکن های اصلی شامل تامین مواد اولیه، تولید و بازاریابی و فروش تحول صورت می گیرد.

محرابیون محمدی در رابطه با تحول دیجیتال در زمینه تامین مواد اولیه گفت: صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی مواد اولیه متنوعی دارند. این مواد اولیه متنوع بعدا در زمینه تولید محصولات مختلف ممکن است به شیوه های متنوع و مقادیر مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. اینکه ترکیب مواد اولیه چگونه باشد تا کمترین میزان هدر رفت مواد اولیه را داشته باشم یا اینکه در فرآیند تولید اولویت با چه مواد اولیه ای است این ها موضوعاتی هستند که با هوش مصنوعی قابل برنامه ریزی است، هوش مصنوعی با مد نظر قرار دادن حالت های مختلف توسط یک تابعی میزان هدر رفت را به حداقل می رساند.

این متخصص مدیریت فناوری اطلاعات در خاتمه در مورد تامین مواد اولیه هم گفت: شاید در حال حاضر در صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه واسطه وجود داشته باشد، تحول دیجیتال باعث می شود واسطه ها حذف شوند، یعنی از زمانی که مواد اولیه استخراج می شود تا به دست تولید کننده برسد، می تواند با استفاده از زنجیره بلاکچینی اطلاعات آن مشخص شود و شما مطمئن باشید که این مواد به موقع می رسد. تجهیزات و صنعت حمل و نقلی که این مواد اولیه را به کارخانه می رسانند، چه در زمینه مسیر یابی و چه در زمینه برنامه ریزی برای دریافت از انبارهای مختلف و... با تحول دیجیتال ارتقاء پیدا می کند و دچار تحول و مدیریت خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =