سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به آغاز فصل سرما و سهمیه بندی گاز مورد نیاز کارخانه‌ها در کنار ارایه مازوت بجای گاز اظهار کرد: قوانینی که برای تحویل مازوت به کارخانه‌ها تنظیم شده دقیقا مانع از ادامه تولید و ضد تولید است.

عبدالرضا شیخانی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: هرسال با آغاز فصل سرما برای جلوگیری از کمبودهای خانگی گاز مورد نیاز صنایع مختلف از جمله کارخانه‌های سیمان سهمیه بندی شده و بعضا باید از سوخت جایگزین یعنی مازوت استفاده کنند که امسال هم همین فرآیند آغاز شده است.

شیخانی در ادامه افزود: اما نکته نگران کننده اینجاست که براساس دستورالعمل ارایه شده کارخانه‌های تولید کننده سیمان برای دریافت سهمیه مازوت باید ضمانت نامه بانکی برای مابه‌التفاوت نرخ یارانه‌ای مازت با فوب خلیج فارس ارایه کنند که این به هیچ عنوان منطقی نیست و دقیقا مانع از تولید خواهد شد.

این مقام صنفی معتقد است تفاوت قیمت حدود 5700 تومانی قیمت یارانه‌ای مازوت مورد نیاز کارخانه‌ها با نرخ فوب خلیج فارس برای کارخانه‌ها متناسب با نیاز دریافت سهمیه سوخت ارقام بسیار بالایی می‌شود که باید برای آن از بانک ضمانت‌نامه بانکی بگیرند و تحویل نهادهای مربوطه دهند.

وی معتقد است در شرایط اقتصادی حال حاضر که اغلب تولیدکنندگان درگیر مشکلات تامین منابع مالی هستند ضمانت‌های بانکی برای کارخانه‌های سیمان که مثلا حدود 10 تا 11 میلیارد تومان است واقعا منطقی نیست و مشکلات قابل توجهی به کارخانه‌ها تحمیل می‌کند که کاهش تولید اولین دستاورد آن است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین تاکید کرد: الزام به چنین سیاستی برای کارفرمایان و تولید کنندگان سیمان اگر به منظور جلوگیری از تخلف و هدر رفت یارانه ارایه شده است باید گفت که بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان بنام و فعالان اقتصادی آنهم در شرایط فعلی سیاستی اشتباه است و این دستگاه‌های نظارتی هستند که باید مانع از تخلف احتمالی باشند نه اینکه تولید کننده آنهم در سال رونق تولید بهای سوء مدیریت‌ها را بدهد.

شیخانی درباره توان تولیدی فعلی سیمان در کشور به خبرنگار ایراسین گفت: براساس ظرفیت‌سازی‌هایی که انجام شده است 88 میلیون تن داریم که با توجه به آمارهای موجود در سال حدود 70 هزار تن سیمان و کیلینکر تولید می‌شود.

به گفته شیخانی از این میزان تولید تقریبا نزدیک به 54 هزارتن مصرف داخلی صورت می‌گیرد و باقی به بازارهای صادراتی ارسال شده است و همین آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف سیمان در ایران در هفت ماه گذشته نزدیک به 18 درصد افزایش داشته که حکایت از فعالیت‌های عمرانی دارد.

این مقام صنفی همچنین درباره قیمت سیمان برای مصرف‌کننده تصریح کرد: هم اکنون قیمت تعیین شده برای مصرف کننده هر کیسه 50 کیلوگرمی تیپ 2 نوزده هزار و پانصد تومان تعیین شده که با درنظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید هیچ تناسبی با هزینه‌های تولیدکنندگان ندارد و ادامه این روند بدون تردید در میزان تولید سیمان کشور اثرگذاری منفی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =