الله وردی دهقانی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شیوه نامه ابلاغی فولاد تا حدود 90 درصد با طرح کمیسیون صنایع مجلس مشابهت دارد و ما با آن موافق هستیم. منتها اگر طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود؛ در واقع شیوه نامه به قانون تبدیل می شود و حالت دائمی پیدا می کند

الله وردی دهقانی،عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره طرح کمیسیون صنایع و شیوه نامه ابلاغی دولت در زمینه بازار فولاد گفت: شیوه نامه بعد از نوشتن طرح مجلس تنظیم شد و ما چندین جلسه برای کنترل بازار تشکیل دادیم و به یک جمع بندی رسیدیم و در گزارش های خود آن را ارائه دادیم. موقعی که آن را در قالب طرح آماده کردیم، دولت هم به همین نتایج رسید و این شیوه نامه را تهیه و تنظیم کرد و ما کاملاً در جریان آن هستیم.

وی ادامه افزود: اگر این شیوه نامه همان شیوه نامه ای باشد که در کمیسیون صنایع مجلس در مورد آن صحبت شد؛ تا حدود 90 درصد با طرح مجلس مشابهت دارد و ما با آن موافق هستیم. منتها اگر طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود؛ در واقع شیوه نامه به قانون تبدیل می شود و حالت دائمی پیدا می کند. در صورتی که این شیوه نامه ابلاغی در حال حاضر حالت موقتی دارد و ممکن است لغو شود و در زمینه اجرایی هم می تواند الزام آور نباشد. اما برای قانون این اتفاق نمی افتد مگر اینکه مجلس بخواهد آن را مجدد تغییر دهد یا لغو کند.  

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به رویکردهای اصلی در طرح کمیسیون مجلس پرداخت و گفت: در طرح کمیسیون صنایع مجلس تمام محصولات و زنجیره فولاد در بورس ارائه می شود تا بازار داخلی تامین شود و مازاد آن به صادرات اختصاص داده خواهد شد و از بازارهای جانبی و حاشیه ای جلوگیری می کند. زیرا اگر همه محصولاتشان را در بورس عرضه کنند راه برای شکل گیری بازار سیاه بسته می شود. در این طرح قیمت پایه بر اساس قیمت جهانی فولاد تنظیم خواهد شد و قیمت ها در بورس مشخص می شود و دلیلی ندارد مصرف کننده ما مواد اولیه و مایحتاج صنایع خود را را گرانتر از قیمت های جهانی تهیه کنند و این با توجه به داشتن مازاد تولید ما منطقی است.

این عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در خاتمه به التهابات موجود و نوسان قیمت در بازار فولاد در طی یکی دوسال گذشته اشاره کرد و افزود: در مورد التهابات بازار فولاد و نوسان قیمت نبود یک قانون مدون در این زمینه یک معضل بزرگ بود و امکان سلیقه ای عمل کردن را به وجود می آورد و با تصویب این طرح این مشکل هم حل خواهد شد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =