ابراهیم محمدولی-رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص دلایل کاهش قیمت طلا در بازار گفت: قیمت انس جهانی طلا کاهش یافته و از حدود یک هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است، به گونه‌ای که امروز مرز 1800 را شکسته و به 1788 دلار رسیده است؛ این اتفاق روی بازار طلا و سکه اثرگذار بوده، همچنین بازار ارز نیز مرز 25هزار تومان را رد کرده و به 24هزارو 800 تومان رسیده است. در نتیجه 2عامل اصلی کاهش قیمت طلا در ایران، قیمت ارز و انس جهانی طلا بوده است.

ابراهیم محمدولی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایراسین در ادامه افزود: عامل سومی که منجر به کاهش قیمت طلا در بازار طلا شده، تعطیلی بازاری همچون بازار طلای تهران است که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت برای شرایط کرونایی در کشور به مدت2هفته تعطیل شده است؛ این موضوع باعث کم شدن تقاضا و در واقع عدم خرید و فروش طلا و سکه در بازار شده و در نهایت قیمت را به سمت کاهشی شدن به پیش برده است.

وی افزود: اکنون تقاضایی به صورت فیزیکی وجود ندارد، در نتیجه این عامل در کنار دو عامل دیگر یادشده یعنی کاهش قیمت انس جهانی و روند نزولی قیمت ارز در کشور موجبات کاهش قیمت طلا را به همراه داشته است؛ در نتیجه بازار به سمت و سوی آرامش در حرکت است و این آرامش زمانی به اوج خود می رسد که ثبات در بازار ایجاد و قیمت ثابت شود.

به گفته محمدولی، اگر همواره قیمت در نوسان باشد، داد و ستدی انجام نخواهد شد؛ پس باید قیمت ثابت باشد تا هم فروشنده و هم خریدار بتوانند در خصوص خرید و فروش خود تصمیم گیری کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اکنون هر گرم طلا به قیمت یک میلیون و 48هزارتومان، هر مثال طلای آب شده 4میلیون و 540هزارتومان، هر قطعه سکه طرح جدید 11میلیون و 170هزارتومان و سکه طرح قدیم 10میلیون و 550هزارتومان، نیم سکه 5میلیون و 850هزار تومان( مرز بالای 6میلیون بود) و ربع سکه 4میلیون و 50هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت 2میلیون و 400هزارتومان رسیده است.

وی ادامه داد: البته یک مورد دیگر نیز امروز بر روی قیمت طلا اثرگذار بوده است؛ به این شکل همانطور که با شیوع ویروس کرونا در جهان اقتصاد بیشتری از کشورها حدود 50تا 60درصد زمین‌گیر شدند و در نهایت قیمت طلا به عنوان یک کالای امن برای سرمایه گذاری روبه افزایش رفت، اکنون با خبرهایی مبنی بر کشف واکسن کرونا در جهان، تا حدودی بر قیمت طلا اثرگذار بوده و امیدواریم هرچه زودتر این واکسن اثرگذار باشد و در نهایت کره زمین را نجات دهد.

به گفته محمدولی، بعد از اتمام تعطیلات در صورتی که بازار ارز روند فعلی را در پیش بگیرد و روبه کاهش باشد و همچنین انس جهانی نیز روند روبه رشد دوباره را در پیش نگیرد، انتظاری جز ادامه این شرایط نخواهیم داشت، اما در غیر اینصورت و با افزایش قیمت ارز و انس جهانی مجددا روند روبه رشد قیمتی در بازار طلا و سکه در پیش گرفته خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =