علیرضا کلاهی صمدی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: باید تقاضا در بورس کالا از طریق تطبیق تقاضا با گزارش های فصلی راستی آزمایی شود و این مسیری است که در نهایت موجب کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها می شود.

علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره روند شیوه نامه های ابلاغی در بازار گفت: ما باید سیاستگذاری خودمان را در مورد قیمت گذاری مواد اولیه صنایع مختلف روشن کنیم و نمی توان روشی در پیش گرفت که ده ها میلیارد دلار مزیت و یارانه و امتیاز شامل یک قسمت از زنجیره شود و هیچ عددی بیشتر از این مبلغ به پایین زنجیره منتقل نشود.

کلاهی صمدی در ادامه افزود: با توجه به هزینه های بالایی که به صنعت کشور تحمیل می شود، همچنین محیط نامناسب کسب و کار، مشکلات رقابت پذیر و... باید یک مزیت نسبی منطقی برای مواد اولیه صنایعی مثل فولاد، مس، پتروشیمی، آلومینیوم و... خلق کنیم. البته منظورم بازتولید دهه شصت و اتفاقاتی که سر مواد اولیه افتاد نیست. برای همین روی کلمه منطقی تاکید می کنم تا با یک در پایش منطقی، مزیت نسبی در کل زنجیره ایجاد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به راستی آزمایی در بورس کالا پرداخت و گفت: نکته دیگری که در همه تشکل های مربوطه مطرح است این موضوع است که باید تقاضا در بورس کالا از طریق تطبیق تقاضا با گزارش های فصلی راستی آزمایی شود، چالشی که ما در بورس کالا داریم این است که یک مواقعی قیمت ها 40 الی 50 درصد از قیمت های جهانی بالاتر می رود که یکی از دلایل آن حضور دلال ها است یا واحد های غیر فعالی و کاغذی که تا متوجه فرصت می شوند، آفتابی می شوند. لذا باید تشکل های صنفی و اتاق بازرگانی روی این راستی آزمایی نظارت و رگولاتوری شرکت کنند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه عمده مقاومت در برابر این راستی آزمایی از جانب دلال ها و تعاونی مصرف و... است و البته کسانی که نمی خواهند گزارش های مالی خود را ارائه دهند یا در فروش فاکتور صادر کنند. همه هم مقصر نیستند و مشکل این است که وزرات اقتصاد و دارایی نتوانسته است سیکل مالیات بر ارزش افزوده را درست پیاده کند و یک بخش عمده ای از بازار از دریافت فاکتور خودداری می کند و بخشی از تولیدکنندگان هم می گویند ما اگر برای همه چیز فاکتور صادر کنیم، نمی توانیم ادامه دهیم و یک چرخه معیوبی ایجاد شده است. ولی نهایتا کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها همین راستی آزمایی از طریق گزارش های فصلی در بورس کالا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =