ابراهیمی

مدیرعامل فولاد اکسین در خصوص نحوه تامین مواد اولیه این شرکت گفت: نیاز فولاد اکسین از 3 شرکت فولادساز بزرگ یعنی فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان جنوب تامین می‌شود، اما مشکل اصلی و امروزی ما ورود اسلب به بورس کالاست.

امین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: از جمله مشکلات فعلی در حوزه تامین مواد اولیه ورود اسلب به بورس کالای ایران است؛ زیرا از آنجایی که ورق‌های فولادی تولیدی این شرکت متعلق به پروژه‌های اختصاصی و ملی کشور هستند و همگی از اسلب‌های های خاص با گریدهای آلیاژی وAPI تولید می شوند، بنابراین تامین اسلب از بورس و محدودیت‌های اعمال شده مشکلات عدیده‌ای را برای این شرکت در راستای تامین به موقع تعهدات مشتریان ایجاد کرده است.

وی درباره اینکه آیا فروش تمامی محصولات فولادی در خارج از بورس می‌تواند مشکلات را رفع کند نیز اینگونه پاسخ داد: تعادل بازار فولادکشور منوط به تعادل سیستم عرضه و تقاضاست، همچنین نیاز به متولی مشخص و متخصص جهت تنظیم زنجیره فولاد احساس می شود. با توجه به افزایش تولید محصولات فولادی در کشور و امکان رفع نیاز کشور در بسیاری از حوزه ها، تنظیم زنجیره فولاد توسط متولی مشخص و عدم ایجاد التهاب و خلل در بازار با بخش نامه ها و ابلاغیه های متعدد و غیرکارشناسی، می‌تواند تعادل بیشتری را در بازار ایجاد کند. عرضه محصولات عام در بورس کالا با رعایت شرایط منطقی عرضه و تقاضا و انطباق با واقعیت‌های حاکم بر صنعت و بازار فولاد می‌تواند راه حلی منطقی باشد.

وی در ادامه سخنانش درخصوص برنامه شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری نیز گفت: تامین حدود ۸۰۰ هزارتن اسلب متناسب با برنامه فروش شرکت بوده که از مهم‌ترین اهداف استراتژیک فولاد اکسین خوزستان به شمار می آید. خوشبختانه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون به میزان  ۵۶۱،۴۱۲ تن ( معادل ۷۰ درصد اهداف تامین مواد اولیه در سال ۱۳۹۹) از سه شرکت فولادساز شامل فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان جنوب تامین و دریافت شده است.

ابراهیمی افزود: از مواد اولیه تامین شده در سال جاری ۷۰درصد مربوط به اسلب‌های گریدAPI و سایر گریدهای آلیاژی و ارزش افزوده بالا به منظور تامین نیازهای حوزه نفت و گازو پتروشیمی کشور بوده که در کل ادوار این شرکت بی‌سابقه و نشان دهنده عزم راسخ این شرکت جهت رسیدن به رسالت اصلی آن یعنی تامین ورق های مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور است.

به گفته ابراهیمی، از جمله مشکلات فعلی در حوزه تامین مواد اولیه ورود اسلب به بورس کالای ایران است؛ زیرا از آنجایی که ورق‌های فولادی تولیدی این شرکت متعلق به پروژه‌های اختصاصی و ملی کشور هستند و همگی از اسلب‌های های خاص با گریدهای آلیاژی وAPI تولید می شوند، بنابراین تامین اسلب از بورس و محدودیت‌های اعمال شده مشکلات عدیده‌ای را برای این شرکت در راستای تامین به موقع تعهدات مشتریان ایجاد کرده است.

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان درباره اینکه آیا فروش تمامی محصولات فولادی در خارج از بورس می‌تواند مشکلات را رفع کند نیز اینگونه پاسخ داد: تعادل بازار فولادکشور منوط به تعادل سیستم عرضه و تقاضاست، همچنین نیاز به متولی مشخص و متخصص جهت تنظیم زنجیره فولاد احساس می شود. با توجه به افزایش تولید محصولات فولادی در کشور و امکان رفع نیاز کشور در بسیاری از حوزه ها، تنظیم زنجیره فولاد توسط متولی مشخص و عدم ایجاد التهاب و خلل در بازار با بخش نامه ها و ابلاغیه های متعدد و غیرکارشناسی، می‌تواند تعادل بیشتری را در بازار ایجاد کند. عرضه محصولات عام در بورس کالا با رعایت شرایط منطقی عرضه و تقاضا و انطباق با واقعیت‌های حاکم بر صنعت و بازار فولاد می‌تواند راه حلی منطقی باشد.

امسال به دستور وزارت صمت، صادرات محصولات فولادی شرکت‌ها به نوعی ممنوع و منوط به رعایت کف عرضه در بورس کالا شد. ابراهیمی در این باره و اثرات ناشی از این کار اظهار کرد: بر اساس بخشنامه ابتدای مردادماه سال جاری، ادامه صادرات شرکت ها به رعایت کف عرضه در بورس کالا منوط شد. صادرات فولاد اکسین در سال جاری با مشارکت فولاد خوزستان و بنام ایشان در حال انجام بوده که از زمان ابلاغ بخشنامه فوق متوقف شده است.

به گفته مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان، علیرغم رعایت کف عرضه توسط فولاد خوزستان و نیز رعایت الزامات بورس کالا توسط فولاد اکسین و کسب مجوز های لازم در این خصوص، بدلیل بروکراسی وزارت صمت و عدم وجود متولی مشخص، هنوز مجوز تمدید صادرات شرکت صادر نشده است.

به عقیده ابراهیمی، کاهش صادرات فولاد از مناظر مختلف تبعات و عواقب وخیمی خواهد داشت؛ در واقع کاهش صادرات کاهش ارزآوری را به همراه داشته، همچنین خلل در تنظیم بازار داخل، کاهش قدرت رقابت در عرصه بین المللی، از دست رفتن بازارهای صادراتی و هزینه های بازاریابی‌های انجام شده، دادن فرصت جایگزینی به رقبا و از دست دادن مشتریان صادراتی و ... را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از طرفی ارز حاصل صادرات منبعی مطمئن جهت تامین لوازم یدکی و تجهیزات ساخت خارجی است، بنابراین حذف این بخش و بدست نیاوردن ارز صادراتی نگرانیهایی در زمینه سفارشات ثبت شده در خصوص تامین تجهیزات خارجی ایجاد کرده است.

مدیرعامل فولاد کاسین خوزستان در پایان و در پاسخ به سوال آخر خبرنگار ایراسین در خصوص اثرات تحریم بر این شرکت فولادی نیز گفت: فولاد اکسین از سال گذشته تمرکز تولید و فروش خود را بر محصولات آلیاژی و خاص از جمله ورق هایAPI مورد نیاز وزارت نفت قرار داده که تا قبل از این اقدام، نیاز کشور به این نوع از ورق کاملا بصورت وارداتی تامین می شد. بنابراین در این حوزه با توجه به نیاز صنایع مختلف به محصولات تولیدی فولاد اکسین بخصوص نیاز عظیم وزارت نفت، تا کنون خللی در امر فروش ایجاد نشده است، اما در حوزه صادرات، با توجه به عواقب ناشی از تحریم بخصوص در زمینه مراودات بانکی و مالی، ریسک ها و هزینه های حمل و نقل ، محدود شدن مشتریان و ... ، دشواری هایی را برای شرکت ایجاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =