پوریان

درحالی برخی شیطنت‌های رسانه‌ای درباره حضور گسترده خریداران عراقی در بازار کالاهای اساسی در شهرهای مرزی استان خوزستان میان مخاطبان دست به دست می‌شود که برخی کارشناسان این اتفاق را به هیچ عنوان نگران کننده نمی‌دانند و معتقدند بهتر است از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

منصور پوریان، عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی اقتصاد کشور به خبرنگار ما گفت: درحالی که اهمیت کاهش وابستگی به دلارهای نفتی در اقتصاد کشورمان غیرقابل انکار است انتشار غیرکارشناسی برخی اخبار مبنی بر افزایش مبادلات مرزی در ایران بخصوص استان خوزستان بدون تردید با منافع ملی ایران همسو نیست و نیت‌های شومی درپی آن وجود دارد دارد.

پوریان در ادامه افزود: یکی از سیاست‌های اقتصادی و تجاری در کشورهای مختلف سراسر دهکده جهانی توسعه فعالیت‌ها و مبادلات مرزی براساس قوانین موجود است به این دلیل که این مبادلات کاملا براساس خودجوش و بدون هرگونه قوانین دست و پا گیر انجام می‌شود و به همین دلیل اغلب کشورها در تلاش هستند بازارچه‌های مرزی خود را رونق و توسعه بدهند تا منافع اقتصادی بالاتری برای خود و اقتصادشان دست و پا کنند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای مرزهای مشترک زمینی گسترده و فعالی با 7 کشور همسایه خود دارد که اتفاقا برخی از این کشورها به صورت سنتی خریداران کالاهای با کیفیت ایرانی هستند و مرزهای آبی کشورمان نیز فرصتی برای مبادلات با شیوه‌های دیگری ایجاد کرده که می‌طلبد از این پتانسیل ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است کشور عراق بعد از سرنگونی  صدام به عنوان یکی از بازارهای بالقوه برای کالاهای ایرانی در کنار بازار افغانستان ظهور کرد که اکنون سهم بالایی از اقلام کشورمان به عراق صادر می‌شود و باید با استفاده از هر فرصتی تلاش کنیم مانع از تقویت سهم بازار رقبای ایران در این بازار باشیم که توسعه و رونق بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزی از جمله مهمترین این شرایط است.

پوریان به خبرنگار ما گفت: اهمیت تجاری این اتفاق آنقدر است که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درست هربار که شاهد رشد و رونق این مبادلات هستند با استفاده از ابزار رسانه و انتشار اخبار غیرواقعی تلاش می‌کنند زمینه رونق را از بین برده و مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد کنند که قطعا مسئولان برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی معتقد است هدفگذاری صادرات 20 میلیارد دلار کالا از ایران به عراق براساس پتانسیل‌های موجود از سوی مسئولان انجام شده است که بخشی از این رقم صادراتی بدون تردید مربوط به مبادلات مرزی و تجارت چمدانی است و زمانی که مبادلات ارزی میان ایران و عراق به دلیل کارشکنی‌های آمریکا با مشکل مواجه شده است نباید این سهم را نادیده بگیریم.

رونق تولیدی‌های استانی

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده درباره اهمیت تقویت اینگونه تجارت‌ها در استان‌های مرزی اظهار کرد: با بررسی اقلام کالاهای صادراتی می‌بینیم که سهم بالایی از صادرات ایران به کشور عراق مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی است درست زمانی که استان‌های غربی ایران که دارای مرزهای مشترک با عراق هستند و اتفاقا طرح‌های بزرگی و ملی توسعه بخش کشاورزی از جمله طرح 550 هزار هکتاری در آنها اجرایی شده است، بنابراین حالا که بازار فروش مهیاست و پتانسیل‌های تولید را هم ایجاد کرده‌ایم نباید فرصت‌سوزی کنیم.

پوریان درباره کمبود کالا و اهمیت تامین نیازهای داخلی تاکید کرد: وقتی صحبت از توسعه تجارت و رونق تولید می‌کنیم باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. به همین دلیل بهانه‌گیری در این زمینه می‌تواند تعابیر دیگری داشته باشد، چون هرگز در هیچ کشوری به بهانه تامین نیازهای داخلی مانع از صادرات کالاها نمی‌شوند بلکه دولت‌ها با تمام توان این روند تجاری را همراهی می‌کنند.

وی معتقد است پتانسیل‌های موجود تولید در ایران آنچنان است که بجای سیاست‌های غیرمنطقی علیه صادرات اقلام و جریان‌سازی‌های نادرست می‌توانیم با استفاده از این پتانسیل‌ها تولید کنندگان را حمایت کنیم و آنها را تشویق به صادرات به کشورهای همسایه کنیم. این درحالی است که می‌بینیم تقاضای داخلی به دلیل نوسان‌های اقتصادی برای بسیاری از کالاها کاهش یافته و اتفاقا تولیدکنندگان و فعالان صنفی از کسادی کار گلایه دارند.

این عضو اتاق بازرگانی همچنین با اشاره به یارانه‌های دولتی در اقلام کالای اساسی به خبرنگار ما گفت: مسئولان و سیاست‌گذاران می‌توانند در اقلامی که شامل دریافت این یارانه‌ها در تولید شده‌اند تعرفه‌هایی برای خریداران خارجی و خروجشان از گمرک تعیین کنند تا این سوبسید به خارج از مرزها منتقل نشود و در داخل کشورمان استفاده شود.

نظارت بجای ممنوعیت

به گفته پوریان البته موضوع نظارت در این بخش نکته‌ای است که نباید از آن غافل باشیم تا بتوانیم حداکثر منافع اقتصادی را تجربه کنیم و در راستای اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشورمان از درآمدهای حاصل استفاده کنیم.

وی با اشاره به مبداء تولید اقلام صادراتی حال حاضر به کشور عراق اظهار کرد: براساس اطلاعات موجود بیشتر اقلام کشاورزی و صنایع غذایی که از ایران به کشور عراق چه به صورت مرزی و چه صادرات رسمی انجام می‌شود تولید استان‌ و استان‌های مرزی در غرب کشورمان است که اتفاقا این استان‌ها از معضل بیکاری رنج می‌برند و می‌توان با تقویت تولید در این بخش‌ها با یک تیر چندین نشان را هدف گرفت.

پوریان معتقد است امروز بجای اینکه دنبال حاشیه سازی برای فرصت ایجاد شده باشیم بهتر است در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین شعار سال که مورد نظر مقام معظم رهبری است گام‌های موثرتری برداریم چون اغلب محصولات یاد شده در بنگاه‌های تولیدی خرد و کوچک  تولید می‌شوند که اتفاقا احداث آنها کار سخت و زمان‌بری نیست و می‌توانیم براساس الگویی مناسب اقدام به صدور مجوز تولید کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی درپایان تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند صنعت نساجی، صنایع غذایی، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی بیشترین تقاضای خرید عراقی‌ها به صورت خریدهای مرزی است که اتفاقا زیرساخت‌های تولید این محصولات در استان خوزستان و سایر استان‌های غرب کشور مهیاست فقط کافی است براساس آمارهای دقیق و سیاست‌های کارشناسی زمینه تولید را در این مناطق توسعه دهیم چون خریداران بالقوه وجود دارند و امروز می‌بینیم بدون نگرانی از هرگونه تحریم دلارهای غیرنفتی را وارد کشورمان می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =