دکتر بصیری

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و اقداماتی که می‌توان برای رفع آن انجام داد گفت: اگر بخواهیم تنها نگاهی بر مدت باقیمانده از عمر دولت دوازدهم داشته باشیم، باید گفت در این فرصت اندک هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد؛ اما نکته مهم اینجاست که باید در کشور زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شود تا بتوانیم از این طریق سایه تحریم‌ها را در کشور کمرنگ کنیم.

محمد حسین بصیری در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب، افزود: طی چند دهه گذشته ایران نتوانسته با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مناسب در منطقه به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. این درحالیست که طی سال‌های گذشته شاهد بودیم بسیاری از کشورهای در حال توسعه پیشرفت‌های قابل قبولی داشتند و توانستند جایگاه قدرتمندی بدست آورند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کشور چین اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: اگر ایران را با چین مقایسه کنیم، می‌بینیم کشوری همچون چین در طی چند سال گذشته توانسته ایرادها و مشکلاتی که در سیستم اقتصادی، صنعتی، تجاری و... خود دارد را پیدا کرده و به رفع آنها بپردازد و روبه جلو حرکت کند. همچنین ایجاد ارتباط مسالمت آمیز چین با تمامی کشورها در جهان یکی دیگر از دلایل رشد این کشور بوده است.

بصیری ادامه داد: بنابر این اگر ایران، به طور جدی عزم راسخ دارد تا مردم را از وضع نا بسامان موجود به شرایط ایده‌آل مطلوب برسد، می بایست طرحی نو در اندازد که در این زمینه اقدامات زیر ضروری بنظر می رسد:

1- پذیرش شجاعانه اشتباهات گذشته و اینکه بروز مشکلات فعلی صرفا" منشا خارجی ندارد و بیشتر به عملکرد اشتباه خود نیز بر می گردد.

2- ارتباط دوستی ، مروت ومدارا با کشورهای جهان

3- کنار گذاشتن رقابت های مخرب گروه‌های سیاسی و همه با هم در جهت رشد کشورو مصالح ملی

4- در درجه اول قرار دادن رشد اقتصادی سپس ایجاد عدالت اجتماعی. عدالت بدون رشد توزیع عادلانه فقر

5- چین دلایل بسیار بیشتری برای دشمنی با آمریکا دارد ولی دانست ایجاد چالش قبل از تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی ضد توسعه است.

6- ابتدا کشور خود را بسازیم و اقتصاد خود را قوی کنیم سپس به دیگران بپردازیم.

7- اولویت دادن به منافع مردم به نحوی که اجرای سیاست های حمایتی مستقیما رشد اقتصادی مردم را هدف قرار دهد. بعنوان مثال با سیاست غلط حمایت از خودرو سازان، هم خسارت عظیم جانی مالی به مردم زده است و هم خودرو سازان با داشتن چندین دهه تجربه بدلیل نداشتن رغیب و انحصاری بودن هیچ رشدی نداشته اند. ولی اگر امنیت جانی و مالی مردم در اولویت بود دولت می‌توانست با آزاد کردن واردات خودرو هم قیمت ها را منطقی می‌کرد، هم خودرو سازان برای بقای خود ناگزیر بودند کیفیت و قیمت خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: برای مثال صنعت شکلات در کشور چون منعی برای ورود آن نیست کارخانجات داخلی کیفیت خود را حتی بالاتر از استاندارد های جهانی بالا برده اند و قیمت نیز بسیار قابل رقابت با رقبای مطرح دنیاست.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی در ایران حضور پیدا کنند و ایران با آنها منافع مشترک داشته باشد، در نتیجه سایه تحریم‌ها می‌تواند کم کم برداشته شود. برای مثال زمانی که هند تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار اعلام کرد این منطقه از لیست تحریم‌ها خارج شد، بنابراین ما نیز می‌توانیم با به استخدام درآوردن هوشمندانه شرکت‌های بزرگ دنیا زمینه‌ساز برداشته شدن تحریم ها از روی کشورمان باشیم و به شرایط عادی بازگردیم

به گفته بصیری، باید باید سیاست‌گذاری در کشور تغییر کند و به سمت روش های نو حرکت کنیم تا بتوانیم شاهد وضعیت بهتری در صنعت و اقتصاد و تجارت کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =