• ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
  • کد خبر: 8377
  • readingTime: ۴ دقیقه
نادر خطیبی

بالا رفتن سطح نقدینگی، اقتصاد متکی به نفت، مشکلات بین‌المللی و نهایتاً دخالت بیش‌ازحد دولت در تمامی شئون اقتصادی باعث گردید ارزش پول ملی پایین آمده و بالطبع رکود اقتصادی را در پی داشته باشد

نادر خطیبی، دکترای مدیریت بحران و کارشناس ارتباطات:

بالا رفتن سطح نقدینگی، اقتصاد متکی به نفت، مشکلات بین‌المللی و نهایتاً دخالت بیش‌ازحد دولت در تمامی شئون اقتصادی باعث گردید ارزش پول ملی پایین آمده و بالطبع رکود اقتصادی را در پی داشته باشد، در این شرایط ، تورم و هراس از کاهش ارزش پول، جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی سوق می‌دهد که بتوان ارزش پول خود را در طی زمان حفظ نموده و امنیت سرمایه خانواده را تأمین نماید به‌طور مثال در ایران اکثر این خانوارها، بازنشستگان و شاغلین "حتی" با متوسل شدن به وام دارایی خود را در بازار مسکن، خودرو، طلا و ... سرمایه‌گذاری کرده به امید اینکه ارزش پول آن‌ها و حتی نرخ سودی که بابت وام پرداخت می‌کنند جبران شود و کم نیستند افرادی که فریب بهره‌های بالا و غیرمتعارف بعضی مؤسسات مالی شبه بانکی را خورده و در این مؤسسات اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند که عاقبت آن‌ها را نیز در شرایط کنونی به‌وفور شاهد می‌باشیم که نه‌تنها سرمایه آنها افزایش نیافته بلکه همان اندک سرمایه نیز به تاراج رفته است.

در علم اقتصاد برای سرمایه‌گذاری دو نوع ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک وجود دارد.

ریسک سیستماتیک ارتباط مستقیمی با محصول مورد سرمایه‌گذاری داشته اما ریسک غیر سیستماتیک با سبد سرمایه‌گذاری ارتباطی مستقیم دارد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای عموماً برای کاهش ریسک غیر سیستماتیک به تهیه سبدهای سرمایه‌گذاری متنوع روی می‌آورند اما همان‌گونه که تجربه ثابت کرده است سرمایه‌گذاری در چند سبد بسیار دشوار و زمان‌بر است پس بهترین راه سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که خود دارای تنوع محصول و صنعت بوده و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

در دنیای امروزی عاقلانه‌ترین کار برای سرمایه‌گذاری خرید ترکیبی سهام شرکت‌های مختلف یا خرید سهام شرکت‌های ترکیبی یا هلدینگ هاست که ریسک و خطر نوسانات شدید و کاهش و رکود بورس و سهام را کم می‌کند و در این حالت اگر یک صنعت یا شرکت دچار بحران یا مشکل گردید، سایر صنایع و شرکت‌ها می‌توانند سودآوری سرمایه‌گذاری را جبران کرده و از زیان شدید جلوگیری نمایند.

ویژگی این سرمایه‌گذاری‌ها هدایت نقدینگی به‌سوی فعالیت‌های مولد و تولیدی در گروه‌های مختلف بوده و علاوه بر سودآوری به صنعت و چرخه تولید نیز قدرت و انرژی توسعه و پیشرفت را می‌دهد.

همچنین با کاهش ریسک، زیان و از بین بردن این‌گونه نگرانی‌های مالی در قبال جلوگیری از پایین آمدن ارزش پول، با ایجاد قدرت مالی خانوار، آرامش را به محیط خانواده و اجتماع بر خواهد گرداند.

در مبحث سرمایه‌گذاری ضرب‌المثلی وجود دارد با این عنوان که "تمام تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذارید"، بدین معنی که اگر سبد از دست شما بیافتد تمام دارایی خود را از دست خواهید داد. پس تفسیر آن در بازار سرمایه یعنی :  بهتر است سرمایه خود را بین بازارها یا صنعت‌های مختلف تقسیم نموده تا ریسک کاهش یا زیان سرمایه کمتر شود که این امر نیز مشکلات خاص خود را بالأخص در بازار بورس و سرمایه‌گذاری داشته و نمی‌توان اشراف یا پیگیری هم‌زمانی در بازارهای متنوع موجود انجام داد ، پس لازم است به دنبال راهکارهای مناسب‌تر برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بود.

در جوامع امروزی طبقات مختلف اجتماعی توجه خاصی به بازار سهام و بورس داشته و تحولات دانش اقتصادی قطعاً زمینه مساعدتری برای آن‌ها به جهت ورود به این بازار ایجاد کرده است .

در مدل سرمایه‌گذاری بازار بورس بسته به نوع بازار هدف و علاقه به سرمایه‌گذاری خاص می‌توان در صورت اشراف کامل به یک صنعت یا بازار کار در آن ورود کرده و با دقت و زمان کافی آن‌ها رصد نموده و هرگاه تصور کنیم که عملکرد آن بازار دچار نقصان گردیده و یا چشم‌انداز روشنی پیش رو ندارد می‌توانیم سرمایه خود را خارج نماییم و به بازار دیگری انتقال دهیم که این کار مستلزم زمان و پایش دائمی بازار و دانش آن صنعت خاص می‌باشد ، اما اکثر جامعه این‌چنین دانش و نظارتی را نداشته و زمان کافی نیز برای رصد و نظارت آن صنعت را با توجه به شرایط کنونی نداشته و نخواهند داشت که این مسئله همیشه و همیشه باعث خواهد گردید با نگرانی سرمایه خود را  نظاره‌گر باشیم ، پس این مدل را به آنانی می‌سپاریم که به‌صورت حرفه‌ای و بادانش تخصصی به آن ورود کرده و تمامی وقت و دانش خود را صرف آن می‌کنند . در مدل دوم که فرصت و دانش کافی به جهت پیگیری اخبار اقتصادی و صنعتی را نداشته و دانش تجزیه‌وتحلیل بازار سهام را نیز در اختیار ندارند به جهت پایین آوردن ریسک و مخاطرات بازار همان بهتر که تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذاشته و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چند محصولی و یا به عبارتی همان هلدینگ های سرمایه‌گذاری، سطح استرس و نگرانی خود را کاهش داده و تصمیم‌گیری را به عهده کارشناسان بورسی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بگذاریم.

میزان ریسک در صنایع و شرکت‌های مختلف بستگی به اوضاع و شرایط خاص منطقه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته، پس سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چند محصولی بازار مطمئن‌تری را به جهت امنیت سرمایه ایجاد می‌کند.

این‌گونه شرکت‌ها ریسک کمتری به دلیل پخش سرمایه در بازارهای مختلفی را دارا می‌باشند، ضمناً این شرکت‌ها واحدهای تخصصی و مجزایی به جهت رصد بازارهای خارجی و داخلی داشته و همواره صنایع و بازارهای اقتصادی را پیگیری، و در همه حال به دنبال بازارهای جدید به جهت کسب درآمد   می‌باشند.

درنهایت با توجه به شرایط اقتصادی جهان امروز، تحولات و فراز و نشیب‌های بازار مواد معدنی، انرژی و حامل‌های انرژی، فولاد، نفت، ساختمان و ... ، همچنین شرایط سیاسی منطقه تأکید بر اولویت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف سرمایه، احتمال ریسک کاهش سرمایه را پایین و امنیت اقتصادی و مالی را بالا خواهد برد که این امر اثر مستقیم بر شرایط و بحران‌های اجتماعی داشته و سطح امنیت اقتصادی و روانی خانواده را نیز ارتقاء خواهد داد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =