آذرخش حافظی

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو گفت: خوشبختانه اتاق‌های بازرگانی دو کشور ارتباط نزدیک و هدفمندی با یکدیگر دارند و همین امر زمینه رشد و توسعه مبادلات تجاری بخش خصوصی میان ایران و افغانستان شده است.

به گزارش ایراسین، آذرخش حافظی در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل افزود: با توجه به این روابط تصمیم براین است که روابط اقتصادی میان دو کشور را براساس تولید و صادرات کالاهای افغانستان تنظیم کنیم، چون اعتقاد داریم وقتی ما دروازه‌های کشورمان را به روی تولیدکنندگان و کالاهای ایرانی باز می‌کنیم طرف مقابل نیز باید همین شرایط را برای تولیدکنندگان و تجار افغانستان مهیا کند.

وی ضمن تاکید براینکه تجارت و بازرگانی جاده یک‌طرفه نیست اظهار کرد: سیاستی که اکنون افغانستان برای تجارت خارجی خود بخصوص با اتحادیه اکو گسترش و توسعه را ترسیم کرده که متاسفانه اکنون این تجارت در ابعاد و حدود مورد انتظار نیست.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو درباره حجم تولیدات این اتحادیه را 2500 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: متاسفانه سهم تجارت میان اعضای این اتحادیه قابل توجه نیست به صورتی که بیش از 800 میلیون دلار یعنی کمتر از 11 درصد را به خود اختصاص داده است.

حافظی همچنین درباره انتخاب شرکای تجاری افغانستان تاکید کرد: اما خوشبختانه افغانستان 70 درصد از تجارت خود را با اعضای اتحادیه انجام می‌دهد و انتظار داریم سایر اعضا نیز این امکان برای حضور تولیدات افغانستان را فراهم کنند.

به گفته حافظی در حال حاضر برمینای گزارشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده است نزدیک به 30 میلیارد دلار مبادله میان ایران و افغانستان بوده به این معنی که ایران مهمترین شریک تجاری افغانستان است.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو معتقد است البته افغانستان قبلا با کشور پاکستان هم در محدوده همین ارقام تجارت داشت که به دلایلی کاهش یافته و همانطور که قبلا اشاره شد اکنون ایران مهمترین شرکت تجاری افغانستان است.

حافظی اظهار کرد: افغانستان به دلیل اهمیت دوطرفه بودن جاده تجارت خواهان تسهیل مناسبات تجاری با اعضای اکو بخصوص کشور ایران است تا بتواند براساس سیاست‌های توسعه‌ای خود صادراتش را گسترش دهد.

وی درباره اهمیت تجارت کشورهای منطقه با یکدیگر براساس منافع مشترک تاکید کرد: وقتی کشورهای منطقه با درنظر گرفتن مرزها و ارتباطات گسترده‌ای که دارند تجارت می‌کنند قیمت تمام شده کالاها کاسته و امکان توسعه و رشد صادرات مهیا خواهد شد.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو افزود: این ارتباطات تجاری در میان همسایه‌ها هزینه حمل و نقل را علاوه براینکه کاهش می‌دهد به سرعت مبادلات برای کالاهای سریع‌الفساد و محصولات کشاورزی نیز می‌افزاید که امتیاز غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود. به عنوان مثال محصول کشاورزی صبح در مشهد بارگیری شده و بعد از ظهر در بازار هرات فروخته می‌شود.

حافظی امتیاز فرهنگ و مذهب مشترک را در تمایل استفاده از کالاهای تولیدی دو کشور بسیار مهم دانست و گفت: یکی از همین امتیازات در بخش صنایع غذایی و بطور کلی محصولات حلال است که ایران می‌تواند نقش بهینه‌ای در این زمینه برای افغانستان داشته باشد، اگرچه افغانستان هم دارای محصولاتی است که ایران خریدار آنهاست و می‌تواند بازار مناسبی برای تجار افغانستان باشد.

وی همچنین تاکید کرد: شکل‌گیری برند حلال امتیازی بسیار مناسب برای توسعه روابط تجاری در بسیاری از بخش‌های تولیدی و صنعتی است چون تولید یک محصول از ابتدا تا انتها به صورت حلال نکته‌ای است که مصرف‌کنندگان در کشورهای مسلمان به آن توجه دارند.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو با انتقاد از اینکه برخی کشورها افغانستان را کشوری فقیر و نیازمند کمک‌های بین‌المللی می‌دانند، گفت: افغانستان کشوری فقیرنیست فقط به دلیل عدم تسهیل تجارت با بسیاری از کشورها همواره ناشناخته باقی مانده و تولید کنندگان نمی‌توانند سهم بازار مناسبی خارج از مرزهای افغانستان دست و پا کنند.

به گفته حافظی اکنون در 51 کشور دنیا افغانستانی‌ها تجارتخانه‌های بزرگ دارند و بنگاه‌های اقتصادی مناسبی را رهبری می کنند، به همین دلیل از کشورهای اکو بخصوص ایران به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری می‌خواهیم که شرایط حضور محصولات افغانستان در بازار داخلی خود را مهیا کند.

وی تاکید کرد: البته منظور ما این نیست که شرایط ویژه‌ای داشته باشیم بلکه فقط و فقط لازم همانطور که سهم بازار افغانستان در اختیار ایران قرار دارد ایران نیز سهم بازار برای افغانستان درنظر بگیرد.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو با اشاره به مهاجران افغانستان که در کشورهای توسعه یافته اقامت دارند تاکید کرد: این اتباع افغانستان سرمایه‌ای معادل 150 میلیارد دلار در اختیار دارند که به سرعت می‌تواند بالقوه در کشورهای پذیرنده سرمایه‌گذاری شود. به عنوان مثال اتباع افغانستان سهم بالایی در بندر جبلعلی دارند و سئوال اینجاست که چرا در بندر چابهار که فرصت مناسبی برای تجارت افغانستان با سایر نقاط جهان است این سرمایه‌گذاری انجام نشده است؟

حافظی همچنین اظهار کرد: ایران توانسته از تحریم‌های امریکا برای خود یک فرصت ایجاد کند و صنایعش را از مونتاژکاری به صمت تولید هدایت کند بنابراین اکنون ما هم می‌خواهیم از این فرصت و تجربه استفاده کنیم و روابط اقتصادی و تجاری را با این کشور به صورت منطقی گسترش دهیم.

رئیس اتاق‌های تجارت سازمان همکاری اقتصادی منطقه اکو در ادامه افزود: اکنون افغانستان به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، سوخت و حمل و نقل نیاز دارد که می‌تواند فرصتی برای شرکت‌های ایرانی باشد و در مقابل ایران نیز می‌تواند فرصتی برای تجار و بازرگانان افغانستان قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: افغانستان از ایران بارها تقاضا کرده که شرایط و تسهیلات تجارت ترجیحی را میان دو کشور برقرار کند تا شاهد جهش بالایی در تجارت میان دو کشور باشیم؛ چون این اتفاق هم به نفع اقتصاد ایران و هم افغانستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =