آرمین سلسانی

رئیس خانه معدن استان زنجان درباره آخرین وضعیت معادن و واحدهای صنعتی این استان در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: اقدامات انجام شده از سوی واحدهای معدنی و صنعتی نشان می‌دهد جلوی شیوع ویروس کرونا گرفته شده و با همه بحران ها و مشکلات آن را کنترل کرده اند و واحدی که در وضعیت قرمز کرونا باشد در استان زنجان وجود ندارد.

آرمین سلسانی با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین در ادامه افزود: این اقدامات بخش خصوصی برای کنترل شیوع ویروس کروناکه هزینه زیادی برای آن صرف شده، سبب گردیده تا این برهه زمانی را بگذرانند و انتظاراتی که از بخش تولید وجود داشت در 6لنگرماهه اول سال ۹۹ تا کنون محقق شده است.  

وی افزود: در ابتدای سال ۹۹ ضربه مهلک ناشی از شیوع کرونا به واحدهای صنعتی وارد شد و تعطیلی آنها را در پی داشت. از سوی دیگر تعیین تکلیف واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی با توجه به ازدحام جمعیت در مکان‌های مسقف نیز ازدیگر مشکلات این بخش بود. همچنین نگرانی کارفرمایان از بابت اختلال در تولید و مباحث حقوقی نیروهای انسانی نیز جزو نگرانی های بخش تولید به حساب می آمد.

رییس خانه معدن استان زنجان ادامه داد: در این راستا در ابتدای سال99 جلسات مختلفی به منظور بررسی مشکلات بوجود آمده برگزار شد و در نهایت بعد از حدود 25روز تعطیلی در فروردین ماه،واحدهای صنعتی فعالیت خود را مجددا آغاز کردند.

سلسانی ادامه داد: در خصوص معادن استان زنجان باید گفت که شرایط بهتری نسبت به واحدهای صنعتی داشتند و بعد از تعطیلات ابتدای سال تعدادی از آنها فعالیت خود را مجددا آغاز کردند؛ در واقع امتیازی که فعالیت‌های معدنی و معدن‌کاران داشتند این بود که به دلیل کوچک مقیاس بودن معادن استان (بجز انگوران) تعداد نیروهای انسانی این معادن به نسبت واحدهای تولیدی کمتر بود؛ از سوی دیگر روباز بودن عمده معادن استان نیز سبب شده بود تا پرسنل فعالیت نزدیک بهم نداشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت شود. در نتیجه این عوامل سبب شد مشکل کمتری در معادن داشته باشیم.

به عقیده رییس خانه معدن استان زنجانبخش معدن با وجود تحریم و شیوع کرونا توانستند فعالیت خود را حفظ کنند.

سلسانی به یکی دیگر از مشکلات عمده بخش صنعت و معدن استان زنجان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ قیمت قطعات، تجهیزات مربوط به ماشین آلات به شدت ناامن شده بود و قیمت‌ها دائما در نوسان بود؛ همچنین تامین قطعات مورد نیاز برای معادن و صنایع به دلیل نوسانات قیمت دلار بشدت سخت شده بودو قطعه سازان ترجیح می دادند که قطعات را به فروش نرسانند؛ اما با وجود همه این مشکلات معادن فعالیت خود را شروع کردند؛ از سوی دیگر خوشبختانه در سال جدید به واسطه افزایش یافتن قیمت جهانی فلزات مانند سرب‌وروی و ... در بازار LMEو دیگر بازارهای جهانی عملامعادن توانستند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: البته در کنار این مزیت باید اشاره کرد که در سال جدید به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن قیمت‌های قطعات داخلی از نوسانات ارزی، بازار قیمتی، ارائه و فروش خدمات متشنج بود و توقف‌های زیادی برای معادن به وجود آورد، با این حال فعالیت معدن ادامه پیدا کرد.

وی به راه اندازی معادن جدید و بازگشت آنها به چرخه تولید نیز اشاره کرد و گفت: امسال تعداد زیادی از معادن آهن که عملیات اکتشاف و استخراج آنها در سال‌های گذشته متوقف شده بود با کمک طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس راه‌اندازی شد؛ از طرف دیگر معدنداران نیز با افزایش قیمت موادمعدنی و قیمت افزایش قیمت ارز توانستند فروش خود را بهبود دهند؛ در نتیجه دراستان زنجان معادن رو به تعطیلی به جز موارد خاص در بحث غیرفلزی ها،وجود نداشته است.

رییس خانه معدن استان زنجان درخصوص واحدهای سرب و روی و معادن این بخش نیز گفت که آنها نیز ضربه سنگینی در یک ماهه اول سال به دلیل توقف تولید خوردند، چراکه تامین تجهیزات مورد نیاز برای صنایع نیز به شدت به مشکل برخورد و اکنون بازار تا حدودی متعادل شده اما تعادل کامل همچنان به وجود نیامده و قیمت‌ها همچنان نوسان دارد؛ اما به طور میانگین می‌توان گفت واحدهای صنعتی با ظرفیت کامل و رعایت پروتکل های بهداشتی کار خود را به پیش می‌برند.

به گفته وی، شرکت‌های خصوصی در بخش معدن و صنایع معدنی با رعایت کامل ایمنی و نکات بهداشتی توانستند شرایط نامساعد فعلی را به خوبی گذرانده و با رعایت پروتکل های بهداشتی بحران پیشرو را تا حدودی پشت سر گذارند. همچنین خانه معدن استان زنجان در کمیته HSEاستان عضو است و فعالیتهای معادن را رصد می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =