سلیمانی

روز گذشته خبری درخصوص کاهش قیمت فولاد و سیمان و خروج این دو محصول از بورس برای پروژه‌های مسکن حمایتی با قیمت ثابت و بر مبنای قیمت سال ۹۸ با ۲۰ درصد افزایش اعلام شد؛این در حالیست که طی ماه‌های گذشته به دلیل عدم مشخص شدن قیمت محصولات در زنجیره فولاد، قیمت نهایی فولاد به طرز قابل توجهی افزایش یافته و این دستور جدید به ضرر مصرف کننده و تولیدکننده داخلی شده و در نهایت بازار سوداگری را رواج خواهد داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره خروج فولاد و سیمان از بورس برای پروژه های مسکن حمایتی به "ایراسین" گفت: موضوع خروج فولاد و سیمان از بورس کالا هنوز قطعی اعلام نشده و احتمالا امروز هیات دولت راجع به آن به صورت قطعی تصمیم خواهد گرفت که در صورت اجرایی شدن، قیمت‌گذاری دستوری برای فولاد و سیمان توسط دولت انجام خواهد شد.

نادر سلیمانی معتقد است که این نوع برخورد با قیمت‌گذاری برای صنایع فولادی و خروج آن از بورس کالا که اساس آن بر شفافیت قیمت است، تنها باعث خواهد شد که مصرف کننده نهایی محصول را با قیمت خارج از عرف و بالا خریداری کند و تولیدکننده نیز از این نوع رفتارها متضررشده و نتواند کالای خود را به قیمت واقعی به فروش برساند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بارها از سوی تولیدکنندگان صنعت فولاد مطرح شده است که قیمت‌گذاری دستوری مصرف کننده و تولیدکننده داخلی را متضرر کرده و بازار سوداگری را رواج می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت نیز با توجه به گزارش و اطلاعاتی که به آن ارائه شده تصمیم درستی بگیرد. زیرا طی مدت گذشته شرایط کمی بهبود پیداکرده بود و بحث قیمت‌گذاری زنجیره متوقف و بورس نیز شفاف و قیمت پایه نیز اصلاح شده بود؛ اما اگر اکنون این فکر جدید از سوی دولت تایید شود به ضرر صنعت، سازمان‌های بورسی و در نهایت مصرف کننده داخلی تمام خواهد شد.

به گزارش ایراسین، به نظر می رسد که تلاطم‌های به وجود آمده در بازار فولاد که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده، همچنان ادامه خواهد یافت و تا زمانی که مسئولان تصمیم گیر این صنعت، از نگاه یک تولیدکننده به مشکلات و چالش‌های به وجود آمده که ناشی از تصمیم‌گیری های غلط و دور از نگاه کارشناسی بوده، به رفع مشکل نپردازند و تنها به اینکه دولت باید تصمیم گیر نهایی باشد و قیمتگذاری هم دستوری انجام شود، شرایط بازار آرام نخواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =