• ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
  • کد خبر: 6476
  • readingTime: ۱ دقیقه
ضدزنگ

فرهاد منفرد کارشناس و فعال در حوزه فولاد عنوان کرد: در چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد باید به تولید فولادهای خاص و ضد زنگ توجهی ویژه‌ای می‌شد.

فرهاد منفرد در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: سنگ آهن پس از استخراج به دو شکل مختلف فولاد و چدن استخراج می‌شود. اگر با ترکیب فولاد از آلیاژهای سختی بالا استفاده شود، چدن خواهد شد و اگر از آلیاژهایی با سختی کمتر  بیشتر استفاده شود، فولاد خواهد شد. البته بسته به این موضوع که فولاد را بخواهیم در چه صنعتی بخواهیم به کار بگیریم، ترکیب کربن آن متفاوت خواهد بود. برای مثال در محصولاتی مانند میلگرد یا تیرآهن که بیشترین استفاده را در ساختمان‌سازی دارند، از فولادهایی با گریدهای متفاوت استفاده خواهد شد. یا ورق مورد استفاده در خودروسازی با استفاده از فولادهای خاص ساخته می‌شود. بنابراین رده‌های مختلفی از فولادها می‌تواند شکل بگیرد که در صنایع مختلف کاربردهای مختلف دارد. 
وی با تاکید بر این موضوع که باید به سمت تولید فولادهایی پیش برویم که نیاز به فناوری پیشرفته‌تر دارند، گفت: فولادهای ضد زنگ در رده فولادهای خاص و ویژه قرار دارند که تولید آنها نیاز به فناوری‌های بالاتر دارد. از این رو برای رسیدن به چشم‌انداز صنعت فولاد باید به سمت تولید این فولادها پیش رفت که ارزش‌افزوده بالاتری را خلق می‌کند، زیرا تولید این فولادها چند برابر نسبت به فولادهای ساده سودآوری خواهند داشت. 
این کارشناس فولاد در ادامه با توجه به رکود بخش ساخت و ساز عنوان کرد: حوزه مسکن و ساخت و ساز چندین سال است که در رکود به سر می‌برد و همین روکود سبب شده است که واحدهای فولادی یا با تمام ظرفیت کار نکنند یا با مازاد تولید روبه‌رو شوند این در حالی است که تنها راه خروج از این بن‌بست بازار فولاد پیش رفتن به سمت تولیدات خاص و ویژه است. از همین رو فولادسازان می‌توانند به سمت تولید فولادهای ضد زنگ پیش بروند. البته بخشی از این فناوری تولید این نوع فولادها در کشور موجود است ولی بخشی از آن را باید تولید و ایجاد کرد. 
منفرد درباره عرضه و تقاضای فولادهای ضد زنگ نیز عنوان کرد: موضوع عرضه و تقاضا در زمینه فولاد ضد زنگ از این جهت مهم است که عرضه و تقاضای در حد تعادل برقرار باشد تا در صورت تقاضا رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد شود.
لازم به یادآوری است که با وجود پیشرفت قابل توجه در صنعت فولاد اما کماکان بخشی از فولادهای ضد زنگ به کشور وارد می‌شوند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =