مجمع زغال سنگ

مجمع عمومی انجمن زغال سنگ ایران با حضور داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تشکیل و به آینده خوب صنعت زغال سنگ تاکید شد.

به گزارش ایراسین، داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این جلسه گفت: با توجه به روند افزایش مصرف زغال سنگ این صنعت آینده خوبی دارد و مشابه 10 سال قبل سنگ آهن است . وزارت صمت به معادن زغالسنگ با توجه به مصرف داخلی ،منابع و ذخایر مناسب و اشتغالزایی قابل توجه نگاه ویژه دارد و در نقشه راه معدن هم بارها به لزوم رفع مشکلات زغال سنگ تاکید شده است .

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما آماده هستیم کمک کنیم برنامه های انجمن جهت افزایش تولید در این حوزه اجرایی شود و در زمینه رفع نیازهای ارزی معادن زغالسنگ با استفاده از منابع صادراتی حوزه صنایع معدنی هیچ گونه محدودیتی نداریم و باید بصورت دقیق انجمن میزان ارز مورد نیاز ، نوع تجهیزات وارداتی و معادن مورد استفاده را به ما اعلام کند.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات داخلی هم از طریق صندوق بیمه فعالیتهای معدنی با استفاده از وجوه اداره شده به حوزه معادن زغالسنگ کمک خواهیم کرد . در مورد احداث زیربناهای معادن زغالسنگ در اولویت قرار دارند و ما آماده همکاری هستیم.

به گفته اسماعیلی، احداث و فعال کردن پایگاه های امداد و نجات اولویت امسال وزارتخانه است که محل تامین هزینه های آن به ایمیدرو ابلاغ شده و دراین خصوص انجمن باید به صورت فعال در جلسات حضور داشته تا کار به صورت تخصصی و دقیق انجام شود و در مجموع و مطالبات خود را پیگیری کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: یکی از مهمترین برنامه های امسال ما تعیین تکلیف معادن و پروانه های اکتشافی غیر فعال است . اینها 2 راه بیشتر ندارند اول اینکه باید به صورت واقعی فعال شوند و در غیر این صورت پروانه های آنها باطل شده وبا تشریفات قانونی به بهره برداران جدید واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما امسال کارگروه های مشورتی را در کانی های مختلف با حضور تشکلها و صاحب نظران فعال خواهیم نمود و کارگروه زغالسنگ هم به همراه کمیته پشتیبانی معادن زغالسنگ فعال خواهد شد.

محمد مجتهد زاده رئیس انجمن زغالسنگ ایران در این جلسه اعلام کرد: در سال گذشته از 2.5 میلیون تن مصرف زغال‌سنگ کشور 1.6 میلیون تن آن در داخل کشور تولید شد و با توجه به روند افزایش مصرف در آینده نزدیک مصرف کنسانتره زغال‌سنگ به حدود 4 میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود:  توجه به ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد تن زغالسنگ کشور با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم و حمایت وزارت صمت رسیدن به 10 میلیون تن تولید زغال سنگ خام و 5 میلیون تن کنسانتره امکان پذیر است که این امر با افزایش حجم سرمایه گذاری و رفع موانع افزایش تولید معادن فعلی امکان پذیر خواهد شد.

وی مهم ترین مشکلات صنعت زغالسنگ کشور را تسریع در ایجاد پایگاه های امداد و نجات 4 گانه زغالسنگ ، واقعی شدن قیمت زغالسنگ با توجه به قیمت تمام شده زغالسنگ وارداتی ، اختصاص حد اقل منابع ارزی مورد نیاز معادن جهت واردات تجهیزات و ماشین آلات ، تسریع در ایجاد زیربنا های معادن ، نحوه اجرای بیمه مشاغل سخت و زیان آور در معادن زغال سنگ که به جای پرداخت ماهانه آن موکول کردن به دوره بازنشستگی کرده اند و این امر برای کارگر و کارفرما مشکل ایجاد نموده است ، نهایتا و تشکیل منظم کمیته پشتیبانی معادن زغالسنگ اعلام کرد.

در ادامه محمدرضا بهرامن ریاست خانه معدن ایران نیز، انجمن زغالسنگ را یکی از تشکلهای پویا ، هوشمند و موفق معدنی کشور اعلام کرد و گفت: این انجمن به دور از حاشیه و فضا های غیر تخصصی توانسته است در جهت رسیدن به اهداف حرکت کرده منافع معدنکاران زغالسنگ کشور را تامین  کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =