سازمان تامین اجتماعی

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: تا پایان سال گذشته حدود چهار میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت عناوین بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگان از تعهدات بلند مدت سازمان بهره مند بوده‌اند که به طور متوسط در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

‌به گزارش ایراسین، مهدی شکوری اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی در راستای سیاست‌های کلی نظام در حوزه تأمین اجتماعی به پوشش بیمه‌ای کارگران و حقوق بگیران در قالب بیمه اجباری و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد به صورت اختیاری و سایر اقشار جامعه از جمله زنان خانه دار و دانشجویان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این سازمان با پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشور نقش اساسی در پشتیبانی از نیروی کار و تعمیق احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی بر عهده دارد، افزود: حمایت از کارگران و خانواده آنان در برابر بیماری‌ها، حوادث، بیکاری، پیری و از کارافتادگی از وظایف و کارکردهای مهم تأمین اجتماعی است.

شکوری افزود: ارائه خدمات درمانی رایگان به کارگران و خانواده آنان و صیانت از نیروی کار در ایام بیکاری با پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت تعهدات کوتاه مدت و حمایت‌های بلندمدت (مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان) و همچنین حمایت از کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور از مهمترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی به کارگران است.

شکوری با اشاره به ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی که مقرر می‌دارد افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند مشمول مقررات قانون این و نیز ماده ۱۴۸ قانون کار که کارفرمایان را ملزم کرده نسبت به بیمه کردن کارگران خود نزد سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنند، اظهار داشت: ماهیت بیمه کارگران از نوع بیمه اجباری است و کارفرمایان ملزم به بیمه کردن نیروی کار خود از بدو اشتغال هستند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد کارگر از خدمات تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۷۰ درصد بیمه شدگان در قالب بیمه اجباری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته و از خدمات متنوع آن برخوردارند.

شکوری ادامه داد: علاوه بر حمایت‌های درمانی (کلینیکی، پا را کلینیکی، بیمارستانی) و خدمات توانبخشی که در مراکز ملکی به صورت رایگان به بیمه شدگان از جمله کارگران و خانواده آنان ارائه می‌شود، این اقشار از تمامی حمایت‌ها و تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان در برابر حوادث و بیماری‌ها، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: تا پایان سال گذشته حدود چهار میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت عناوین بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلند مدت سازمان بهره مند بوده‌اند که به طور متوسط در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

شکوری افزود: بیمه شدگان در حوزه تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری و حوادث ناشی و غیر ناشی از کار، مرخصی زایمان، وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه مراسم ترحیم و هزینه سفر و اقامت بیمار نیز سال گذشته از خدمات این سازمان بهره بردند و در مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان و کارگران مشمول پرداخت شده است.

وی اعلام کرد: علاوه بر تعهدات مذکور، پارسال مبلغ ۱۷ میلیارد تومان نیز به کارگرانی که بدون میل و اراده بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری پرداخت شده است.

حوادث ناشی از کار به چه حوادثی اطلاق می‌شود؟

شکوری به حوادث ناشی از کار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از منظر قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد، اعلام کرد: مقصود از حین انجام‌وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی‌ باشد و اوقات‌ رفت‌ و برگشت‌بیمه‌شده‌ از منزل‌ به‌ کارگاه‌ جز اوقات‌ انجام‌وظیفه‌ محسوب‌می‌شود و حوادثی‌ که‌ برای‌ بیمه‌ شده‌ حین‌ اقدام‌ برای‌ نجات‌ سایر بیمه‌شدگان‌ و مساعدت‌ به‌ آنان‌اتفاق‌ می‌افتد حادثه‌ ناشی‌ از کار محسوب‌ می‌شود.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در صورت وقوع حادثه برای کارگر کارفرما موظف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده‌به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری به طور کتبی به اطلاع‌سازمان تأمین اجتماعی برساند و فرد حادثه دیده و خانواده وی از تمامی تعهدات قانونی شامل خدمات درمانی، معالجه، تأمین وسایل کمک پزشکی (پروتز واروتز) غرامت دستمزد ایام بیماری و مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و فوت بهره مند خواهند شد.

احیای سوابق بیمه‌ای اشتغال کارگران در اولویت قرار دارد

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی کوشیده است با بهره گیری از سرویس‌های غیر حضوری ارائه حمایت‌ها و خدمات خود را به جامعه هدف تسهیل کند و در تلاش است تا با توسعه خدمات نوین، نقش حداکثری خود را در صیانت از نیروی کار با پوشش بیمه‌ای کارگران در مشاغل گوناگون ایفا ء کند و در همین راستا با تشکیل کمیته‌های رسیدگی به سوابق در سطح کشور موضوع احیای سوابق بیمه‌ای اشتغال کارگران را در اولویت قرارداده است.

شکوری ادامه داد: این سازمان تسریع و تسهیل در ارائه خدمات در زمان بروز حوادث و بیماری‌ها و برقراری بیمه بیکاری و بازنشستگی را در دستورکار خود قرار داده و گام‌های مؤثری نیز در این زمینه برداشته است.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی

شکوری ادامه داد: از دیگر خدمات نوین سازمان تأمین اجتماعی، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است که در راستای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی مبنی بر دسترسی آحاد جامعه به خدمات بیمه و تحکیم بنیاد خانواده تهیه شده است.

بر اساس گزارش تسنیم، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل همه خانواده ایرانی از جمله جامعه کارگری است در واقع بسته‌ای از انواع بیمه‌های است که سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌کند و مرتبط با اعضای خانواده است و خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان و دختران را شامل می‌شود.

وی گفت: و بر مبنای این طرح، افراد موصوف تحت پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی قرار گرفته و از خدمات درمانی و بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =