پیراهن تیم ملی آلمان

پس از آن که خبر رسید فدراسیون فوتبال آلمان با آدیداس بعد از ۷۰ سال قطع همکاری خواهد کرد، فونت شماره ۴ پیراهن جدید ژرمن‌ها هم جنجالی شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چندی پیش فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) اعلام کرد که به همکاری ۷۰ ساله با برند آلمانی آدیداس برای تولید کیت‌های ملی پایان خواهد داد و از سال ۲۰۲۷ با کمپانی آمریکایی نایکی شروع به کار خواهد کرد. آدیداس از تصمیم فدراسیون برای بستن قرارداد با بزرگترین رقیب‌شان متعجب شده و تنها در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «امروز توسط DFB به ما اطلاع داده شد که اتحادیه از سال ۲۰۲۷ یک تأمین‌کننده جدید خواهد داشت.»

فدراسیون فوتبال آلمان نیز در شبکه اجتماعی X توضیح داد: «ما احساسات شما را درک می‌کنیم. برای ما هم سخت است که شراکتی که در تمام لحظات خاص با ما همراه بود پس از بیش از ۷۰ سال به پایان می‌رسد.» این سازمان در ادامه اعلام کرد که اولویت اول آنها فوتبال و پیشرفت آن در آلمان است، و مسئولیت بیش از ۲۴۰۰۰ باشگاه و ۲.۲ میلیون بازیکن فعال را بر عهده دارند، و باید در باشگاه‌ها و پایگاه آماتور خود سرمایه‌گذاری کنند تا فوتبال برای مردم باقی بماند. فدراسیون افزود: «DFB باید در این زمینه تصمیمات اقتصادی بگیرد. نایکی بهترین پیشنهاد مالی را ارائه کرد.»

هواداران به شدت به تصمیم فدراسیون فوتبال آلمان واکنش نشان دادند و نارضایتی خود را ابراز کردند. به گزارش ESPN، روبرت هابک معاون صدراعظم آلمان گفت: «من نمی‌توانم پیراهن آلمان را بدون سه خط تصور کنم. آدیداس و مشکی-قرمز-طلایی همیشه برای من در کنار هم معنی داشتند، تکه‌ای از هویت آلمانی. دوست داشتم حس میهن‌پرستی بیشتری را شاهد باشم.»

بازیکنان آلمان در یورو ۲۰۲۴ و جام جهانی ۲۰۲۶ همچنان پیراهن‌های آدیداس را به تن خواهند کرد.

داستان‌های آدیداس و تیم ملی آلمان / از قطع همکاری تا شماره ۴ جنجالی

رابطه پیراهن تیم ملی آلمان با هیتلر و رژیم نازی

علاوه بر سر و صدای زیادی که بر سر قطع همکاری با آدیداس و رفتن به سوی کمپانی آمریکایی نایکی به وجود آمده، جنجال دیگری نیز بر سر تایپوگرافی اعداد روی کیت‌های آلمان به وجود آمده است. آدیداس از پیراهن جدید تیم ملی آلمان رونمایی کرد و کاربران بلافاصله دریافتند که عدد ۴۴ روی این پیراهن‌ها شبیه به نشان شوتس‌شتافل (SS) است (یک گروه شبه‌نظامی در رژیم نازی آدولف هیتلر که مسئول اجرای هولوکاست بود).

درست است که بازیکنان آلمانی پیراهن شماره ۴۴ را به تن نخواهند کرد و پیراهن‌های این تیم برای یورو ۲۰۲۴ از ۱ تا ۲۳ شماره‌گذاری شده است، اما طرفداران می‌توانند در فروشگاه‌های آنلاین نام و شماره خاصی را سفارش دهند و از آنجایی که فونت عدد ۴۴ روی این پیراهن‌ها شبیه به علامت نازی‌هاست، آدیداس تا اطلاع ثانوی فروش پیراهن‌های سفارشی را متوقف کرده و اتحادیه فوتبال آلمان در تلاش است تا شماره ۴ را با فونت جدیدی طراحی کند.

الیور بروگن، یکی از سخنگویان برند آدیداس، در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد گفت: «فدراسیون فوتبال آلمان و شریک آن ۱۱teamsports مسئول طراحی اسامی و اعداد هستند. ما شخصی‌سازی پیراهن‌ها را در فروشگاه‌های آنلاین خود مسدود کرده‌ایم. افرادی از حدود ۱۰۰ کشور در آدیداس کار می‌کنند و شرکت ما فعالانه علیه بیگانه‌هراسی، یهودی‌ستیزی، خشونت و نفرت در همه اشکال مبارزه می‌کند. هر تلاشی برای ترویج دیدگاه‌های تفرقه‌انگیز یا تبعیض‌آمیز، به هیچ عنوان در ارزش‌های ما جایی ندارد، و ما قویاً عمدی بودن این اتفاق را رد می‌کنیم. هدف شرکت ما به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و ایجاد اتحاد است.»

نمایش عمومی نماد نازی‌ها در آلمان ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

داستان‌های آدیداس و تیم ملی آلمان / از قطع همکاری تا شماره ۴ جنجالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =