• ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
  • کد خبر: 51844
  • readingTime: ۳ دقیقه
ریوتینتو

عصر طلایی سود سهام معدن ممکن است به پایان برسد.

به گزارش ایراسین، افزایش قیمت کالاها و کمبودهای احتمالی، شرکت‌های معدنی را مجبور می‌کند به جای سود سهام بالا، در اکتشاف و تولید سرمایه گذاری کنند. سرمایه‌گذاران سال‌ها از پرداخت‌های کلان غول‌های معدن لذت بردند، اما این روند ممکن است در حال پایان باشد. گلنکور و ریوتینتو قبلاً سود سهام خود را کاهش داده‌اند و BHP و Anglo American ممکن است از این روند پیروی کنند.

طبق یک گزارش جدید، پس از سال‌ها سود سهام، سرمایه‌گذاران باید به کاهش بازده نقدی غول‌های معدنی مانند BHP، Rio Tinto، Anglo American و Glencore عادت کنند. تحلیل مورنینگ استار نشان می‌دهد که پس از سال‌ها بازگشت نقدینگی مازاد به سهامداران به بهای گسترش پرتفوی از طریق ادغام، اکنون افزایش قیمت‌ها همه را مجبور به یک بازنگری استراتژیک می‌کند.

ذخایر زمین شناسی اعم از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره و منابع سوخت و انرژی مانند زغال سنگ یا فلزات انتقال انرژی مانند روی و مس محدود و خالی می‌شوند.
این موضوع اخیراً باعث شد که پاول بلوکسام، اقتصاددان ارشد HSBC اظهار کند که این کالاها مدتی هست که در وضعیت فشار فوق العاده قرار دارند. در واقع، کمیسیون انتقال انرژی در ماه ژوئیه هشدار داد که بازارها ممکن است به کمبود فلزاتی مانند گرافیت، کبالت، مس، نیکل و لیتیوم در دهه آینده دچار شوند.
در این گزارش آمده است: برای جبران این کمبودها، پروژه‌های معدنی جدید در مقیاس بزرگ ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد و متأسفانه در دهه گذشته شاهد کمبود سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید مواد کلیدی انتقال انرژی بوده‌ایم.
علاوه بر این، شرکت‌های معدنی معمولاً زمانی که قیمت‌ها بالا هستند سعی می‌کنند دارایی‌هایی را توسعه داده یا به دست آورند، اما زمانی که وضعیت چرخه تصحیح می‌شود، متوجه می‌شوند برای آن دارایی‌ها بیش از حد هزینه پرداخت کرده‌اند و ذخایر آنها آنقدر ارزشی نداشته است.
همه اینها احتمالاً اخبار نگران کننده‌ای برای سرمایه گذاران شرکت‌های معدنی بزرگ مانند ریوتینتو، بی اچ پی، گلنکور و آن گلو امریکن به شمار می‌رود.
این شرکت‌ها برخی از بزرگترین پرداخت کنندگان سود سهام در جهان در سال‌های اخیر به شمار می‌رفتند به طوری که گلنکور و ریو به ترتیب عنوان دومین و سومین پرداخت کننده سود سهام در لیست FTSE ۱۰۰ در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد بودند.
با این حال، این روند در حال حاضر شروع به تغییر کرده است. سهام گلنکور زمانی که نتایج خود را در فوریه گزارش داد و فاش کرد که سود سهام خود را از ۳۴ سنت (۲۷p) به ۱۳ سنت (۱۰p) کاهش خواهد داد تا به خرید ۶.۹ میلیارد دلاری (۵.۴ میلیارد پوند) عملیات زغال سنگ Teck Resources کاهش یابد، سقوط زیادی کرد.
در واقع، با احتساب برنامه بازخرید ۴ میلیارد دلاری (۳.۱ میلیارد پوند) از سال ۲۰۲۳، بازده نقدی سال گذشته برای سهامداران تنها ۱۶ درصد مبلغ آن در سال ۲۰۲۲ بود. این شرکت همچنین نسبت به سایر معدنچیان بزرگ مرتبط با حوزه فلزات مختص انتقال انرژی مانند روی، سرب، کبالت و نیکل، در سال ۲۰۲۳ افزایش قیمتی نداشته است.
همتای دیگر این شرکت، یعنی ریوتینتو، سال گذشته سود سهام خود را به دلیل کاهش ۱۹ درصدی درآمد خالص کاهش داد. آن گلو امریکن هم سود سهام خود را برای سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است.
این شرکت که شاهد کاهش بیش از ۴۰ درصدی سهام خود نسبت به سال گذشته بوده است، در حال خرید سهامی در معدن کود وودسمیت خود است، زیرا آنها به دنبال تقسیم هزینه توسعه ۹ میلیارد دلاری (۷ میلیارد پوندی) خود می‌باشد. آنها همچنین به دنبال تولید نام تجاری الماس «بی رز» بودند که به دلیل کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای جواهرات گران‌قیمت، با شکست مواجه شده است. آخرین و بزرگترین عامل مؤثر در ترسیم چشم انداز بازار کالای معدنی چین است، کشوری که همچنان بزرگترین مصرف کننده مس، زغال سنگ و سایر موارد ذکر شده در جهان به شمار می‌رود.
مورنینگ استار مدعی شده تا زمانی که بازار دارایی چین در نوسان باقی بماند، مشکلات ناشی از این نوسان بر شانه‌ی شرکت‌های معدنی فعال در حوزه‌های منابع مرتبط با انرژی، فولادسازی، خودرو و کالاهای مصرفی، سنگینی می‌کند.
اگر با سخت‌تر شدن کشف منابع، تأمین مالی و آنلاین کردن پروژه‌ها در کوتاه‌مدت، قیمت کالاهای معدنی همچنان کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاران باید با این واقعیت کنار بیایند که روزهای خوب گذشته با سودهای بسیار بالا، ممکن است به پایان رسیده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =