• ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
  • کد خبر: 50990
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن

روند افزایشی جمعیت جهان و چالش‌های محیط‌زیستی این اولتیماتوم را به شرکت‌های معدنی داده که تکنیک‌ها و راه‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهند. استفاده از برخی تکنیک‌های جایگزین در معدن می‌تواند میزان آلودگی و مصرف منابع طبیعی را کاهش دهد. شرکت‌های معدنی همچنین می‌توانند با استفاده از تجهیزات سازگار با محیط‌زیست و پیش‌رفتن به سمت استخراج پایدار، شرایط زندگی بهتری را برای کارگران معدن ایجاد کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها حاکی از این است که صنعت معدن در حال حاضر به سمت تجهیزات الکتریکی حرکت می‌کند. برخی از شرکت‌های معدنی پا را فراتر گذاشته و طرح‌های احیای جنگل‌ها را در مقیاس بزرگ اجرا کرده‌اند. با جلوگیری از عملیات معدن‌کاری غیرقانونی این اطمینان می‌تواند حاصل شود که فرآیند استخراج معدن مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی پیش می‌رود؛ در غیراین‌صورت عواقب استخراج معادن بدون توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی می‌تواند ویرانگر باشد. در ادامه پنج‌راه برای پیش رفتن به سمت معدن‌کاری پایدارتر مورد بررسی قرار گرفته است.

تکنیک‌های جدید استخراج: تکنیک‌های استخراج سنتی مانند معادن روباز و زیرزمینی تبعات و خطرات زیست‌محیطی زیادی به دنبال دارند. با این حال، بسیاری از تکنیک‌های معدنی با تبعات کمتر محیط‌زیستی وجود دارد. از جمله مزایای این تکنیک‌ها، کاهش فرسایش خاک است. بنگاه‌های معدنی با استفاده از این تکنیک‌های جایگزین می‌توانند اثرات زیست‌محیطی خود را کاهش دهند.

استفاده مجدد از زباله‌های معدنی: با توجه به ترکیبات معدنی و شیمیایی باطله‌های معدنی، برخی مشاغل می‌توانند از این باطله‌ها در تولید آجر استفاده کنند. همچنین امکان استفاده از این باطله‌ها در جنگل‌کاری و زراعت وجود دارد. برخی فناوری‌های جدید حتی امکان بهره‌برداری بیشتر از این باطله‌ها را فراهم می‌کنند. این روند، کاهش مقدار کلی مواد معدنی را که در سایت‌های معدن باقی می‌ماند به دنبال دارد. چنین رویکردی همچنین حجم زباله‌های ذخیره‌شده در سدهای باطله را کاهش می‌دهد.

تجهیزات سازگار با محیط‌زیست: شرکت‌های معدنی که قصد دارند اثرات زیست‌محیطی خود را کاهش دهند، می‌توانند به تجهیزات سازگارتر با محیط‌زیست روی آورند. به طور کلی، صنعت معدن در حال حرکت به سمت تجهیزات الکتریکی است. در حال حاضر، تولیدکنندگان بیشتری روش‌های استخراج سازگار با محیط‌زیست را جایگزین روش‌های قدیمی کرده‌اند. به عنوان نمونه شرکت سازنده تجهیزات معدنی سوئدی قصد دارد تا چند سال آینده ۱۰۰ درصد برقی شود.

بازسازی سایت‌های معدنی: بسیاری از تکنیک‌های معدن‌کاری مدرن باعث اختلال قابل‌توجهی در محیط‌زیست می‌شوند. به‌عنوان مثال، برداشتن لایه سطحی خاک که برای رشد گیاه ضروری است، از جمله این اختلالات است. این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند اسید خاک و آب را افزایش دهند. چنین اختلالاتی باعث می‌شوند منطقه برای پوشش گیاهی جدید مناسب نباشد و مستعد فرسایش خاک شود. برخی از شرکت‌های معدنی مانند Alcoa در استرالیا طرح‌های جنگل‌سازی در مقیاس بزرگ را برای جبران اثرات زیست‌محیطی اجرا کرده‌اند.

تعطیلی معادن غیرقانونی: استخراج غیرقانونی معدن همچنان یک مساله مهم برای صنعت است. از این‌رو، حصول اطمینان از اینکه تمامی عملیات معدنی از استانداردهای زیست‌محیطی یکسانی پیروی می‌کنند، می‌تواند به جلوگیری از عملیات استخراج غیرقانونی یا خارج از مقررات کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =