مرکز آمار

مدیرکل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران گفت: طبق قانون، مرکز آمار حتما باید بر انتشار اطلاعات نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی نظارت کند اما با اینکه مکرراً با بانک مرکزی نامه نگاری و اطلاعات را درخواست کردیم اما حتی جوابگوی این نامه نگاری های اخیر ما هم نبودند.

به گزارش ایراسین، سپیده صالحی مدیرکل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران در گفتگو با ایراسین در پاسخ به نحوه همکاری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در انتشار آمارهای اقتصادی گفت: طبق قوانین موجود، مرکز آمار ایران داده ها و آمارهای ثبتی خود را مستقل از بانک مرکزی منتشر می کند و ارتباط همکاری گونه ای بین این دو وجود ندارد.
صالحی در ادامه افزود: طبق قانون، مرکز آمار حتما باید بر انتشار اطلاعات نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی نظارت کند اما با اینکه مکرراً با بانک مرکزی نامه نگاری و اطلاعات را درخواست کردیم اما حتی جوابگوی این نامه نگاری های اخیرا ما هم نبودند.
وی گفت: البته مرکز آمار برای برخی آمارهای تخصصی به ویژه پولی و بانکی از آمارهای بانک مرکزی استفاده می کند و همکاری در این زمینه خوب است اما در زمینه آمار رشد اقتصادی خود بانک مرکزی اطلاعات را منتشر می کنند.
صالحی در پاسخ به این سوال که بی اعتمادی جامعه در مورد عدم انتشار شفاف و به موقع آمارهای اقتصادی تصریح کرد: تورم، ماحصل محاسباتی است که عمدتا داده های اولیه آن با اجرای یک طرح آمارگیریِ مشخص و زمان بندی شده جمع آوری می شود و در دوره بسیار کوتاه اعلام می گردد اما داستان نرخ رشد کاملاً متفاوت از تورم است.
وی گفت: اطلاعات نرخ رشد به تفکیک رشته فعالیت های ISIC جمع آوری می شود و محاسبه آن نیازمند وجود داده های بسیار زیادی است، به عنوان مثال برای انتشار نرخ رشد فصلی حداقل از 44 رشته فعالیت اصلی استفاده می شود ضمن اینکه منابع گردآوری این اطلاعات نیز بسیار متفاوتند.
مدیرکل دفتر حساب های اقتصادی مرکز آمار ایران گفت: وظیفه ما محاسبه و انتشار آمار است و سال 97 هم با اینکه نرخ رشد اقتصادی مثبت نبود اما در موقع خود منتشر شد و الان هم متعجبم عده ای می گویند بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد 0.9 دهم درصدی بهت زده شده است.
صالحی با بیان اینکه تشدید تحریم ها، برخی سازمان ها را در ارائه اطلاعات و آمار دچار محدودیت ها و چالش هایی کرده گفت: نمونه بارز این موضوع گمرک است که همیشه اطلاعات واردات و صادرات خود را در سایت بارگذاری می کرد اما این کار را از اردیبهشت ماه متوقف کرد و اطلاعاتش را با تاخیر در اختیار مرکز آمار قرار می دهد و همین مسائل و تغییرات ساختاری باعث عدم توفیق مرکز آمار در ارائه به موقع اطلاعات در دو فصل قبلی شد.
وی به این سوال که برخورد مرکز آمار با سازمان هایی که اطلاعات را به موقع ارائه نمی دهند چگونه است اینگونه پاسخ داد: یکی از انتقاد های بسیار مهم مرکز آمار همین مسئله است که برخی سازمان ها اطلاعات را یا به موقع یا اصلا ارائه نمی دهند، البته خود مرکز آمار تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده اما نهایتاً باعث اجبار سازمانها ارائه اطلاعات نمی شود.
صالحی افزود: رفع موازی کاری در ارائه آمارها ضمن شفاف سازی وضعیت اقتصادی برای سیاستگذاران ، شبهه و عدم اعتماد را نیز برای کاربران داده های آماری از بین می برد. ما در تلاشیم تا فقط یک آمار تولید شود چراکه هزینه اقتصادی در موازی کاری تولید آمار بسیار بالاست.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =