اکتشاف

یک شرکت فناوری فضایی مستقر در آدلاید استرالیا با ارائه مدل‌های زیرسطحی سه بعدی در عرض چند روز، اکتشاف مواد معدنی را متحول می‌کند و سرعت برداشت و پردازش داده‌های ژئوفیزیکی برای انتخاب اهداف حفاری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش ایراسین، یک شرکت فناوری فضایی مستقر در آدلاید استرالیا با ارائه مدل‌های زیرسطحی سه بعدی در عرض چند روز، اکتشاف مواد معدنی را متحول می‌کند و سرعت برداشت و پردازش داده‌های ژئوفیزیکی برای انتخاب اهداف حفاری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. Fleet Space Technologies در سال ۲۰۱۵ پیش از آنکه کاربرد عمقی فناوری خود را در صنعت معدنکاری و اکتشاف کشف کند، به عنوان یک شرکت ماهواره‌ای با تمرکز بر راهکارهای صنعتی IOT مانند نظارت بر خطوط انتقال نفت، توربین‌های بادی دریایی و خطوط انتقال برق آبی در مکان‌های دور افتاده شروع به کار کرد.

کوین رامانی، مدیر ارشد درآمد فلیت اسپیس گفت: «مشکل روش‌های پیشمایش سنّتی؛ زمان جمع آوری، پردازش و تحویل داده‌ها به شرکت معدنی است. مجموعه‌ای از ژئوفون ها در این زمینه برای هفته‌ها یا ماه‌ها از روی زمین داده‌ها را جمع آوری می‌کنند و سپس داده‌ها به یک شرکت ژئوفیزیکی ارسال می‌شوند. این داده‌ها دانلود و پردازش شده و برروی یک فلش به مشتری بازگردانده می‌شوند که یک روش بسیار قدیمی است».

تحول در اکتشاف مواد معدنی/راز افزایش سرعت ریوتینتو، کُر لیتیوم و بریک گلد

EXOSPHERE یک فناوری اکتشاف معدنی پیوسته و سراسری است که به شرکت‌های اکتشافی کمک می‌کند زمان و منابع موردنیاز برای اکتشاف ذخایر معدنی حیاتی را کاهش دهند. منبع: Fleet Space

Fleet Space فرصتی برای استفاده از صورت فلکی ماهواره‌ای خود در مدار پایین زمین برای جمع آوری داده‌ها به صورت تقریباً بلادرنگ بدون نیاز به حذف سنسورهای لرزه‌ای از میدان دید را کشف کرد. سپس متوجه شد که با ترکیب اتصال ماهواره‌ای با توموگرافی نویز محیطی، یک فناوری کم تأثیر برای جمع آوری داده‌های لرزه‌ای غیرفعال، می‌توان راهکاری ایجاد کرد که برداشت‌ها و بینش‌های زیرسطحی را به صورت فوری به شرکت‌های اکتشافی در هر نقطه از کره زمین ارائه نمود.

رامانی توضیح داد: «ANT به صدایی که از حرکات صفحات تکتونیکی زمین و زمزمه کلی زمین در هنگام عبور از ساختارهای زیرسطحی با سرعت‌های مختلف ایجاد می‌شود گوش می‌دهد. داده‌های نویز برای تولید یک تصویر سه بعدی استفاده می‌شود. بنابراین تقریباً مانند سونوگرافی از زمین است که زمین شناسان می‌توانند از آن برای شناسایی خطوط گسل، زون های آلتراسیون و سایر ساختارهای زمین شناختی استفاده کنند».

از این رو Fleet Space حسگرهای لرزه‌ای ثبت شده خود به نام Geodes را طراحی و تولید کرد که آخرین پیشرفت‌ها در ANT، محاسبات مرزی و اتصال ماهواره‌ای را برای ارائه مدل‌های زیرسطحی سه بعدی مناطق تحت مطالعه در چند روز برای مشتریان در سراسر جهان گرد هم می‌آورد. امروزه، فناوری اکتشاف مواد معدنی آنی Fleet Space به نام ExoSphere برای انجام بیش از ۲۵۰ پروژه اکتشافی در پنج قاره برای بیش از ۳۵ شرکت معدنی از جمله ریوتینتو، کُر لیتیوم و بریک گلد استفاده شده است.

رامانی گفت: «ما توانستیم زمان لازم برای جمع آوری داده‌ها را به ۴۸ ساعت کاهش دهیم. ماهواره‌های ما داده‌ها را جمع آوری می‌کنند بنابراین دیگر نیازی به ارسال سنسورها به منطقه نیست. این بدان معنی است که شما می‌توانید آنها را به منطقه دیگری منتقل کنید و به سرعت چندین برداشت را انجام دهید».

Fleet Space می‌تواند به جای اینکه هفته‌ها برای پردازش داده‌ها وقت بگذارد، یک مدل سه بعدی را ظرف چند روز تهیه کند و به مشتریان اجازه می‌دهد تا زمانی که Geodes و پرسنل هنوز در میدان هستند، تصمیم‌های مبتنی بر داده‌ها بگیرند.

رامانی خاطر نشان کرد: «اگر آنها چیزی جالب در حاشیه یک منطقه تحت مطالعه ببینند، می‌توانند در آن واحد تصمیم بگیرند که Geodes را جابجا کنند و منطقه دیگری را بررسی نمایند. این چیزی است که تا به حال دیده نشده است و هیچکس دیگری این کار را انجام نمی‌دهد. اکنون، بسیاری از مستریان ما برای بررسی‌های بیشتر بازمی گردند و تقاضای استفاده از خدمات ما رو به افزایش است».

دستاوردهای Fleet Space به زمین محدود نمی‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۳ به عنوان سریع‌ترین شرکت در حال رشد استرالیا معرفی شد و قراردادی برای ساخت یک دستگاه ژئوفیزیکی به نام SPIDER برای کاوش در زیرسطح ماه در سال ۲۰۲۶ به عنوان بخشی از ابتکار خدمات باربری تجاری ماه ناسا دریافت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =