بهرام شکوری

رئیس انجمن مس ایران گفت: پیشنهاد می‌شود عوارضی برای هیچ یک از محصولات صادراتی به ویژه معادن و صنایع معدنی وضع نشود از سویی سایر بخش‌های زنجیره تولید محترم شمرده شوند و صرفاً به دلیل ارزش افزوده بالا یا پایین‌تر محصولات شأن تنبیه نشوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دریافت عوارض صادراتی از مواد خام و نیمه‌خام که با رأی دیوان عدالت اداری متوقف شده بود، دوباره از سوی گمرک ایران ابلاغ شد، این اقدام هرچند به‌زعم دولت، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی برخی مواد معدنی است، اما از دیدگاه صاحبنظران اقتصادی به خوبی بیانگر این است که دولت برای تأمین کسری بودجه، دستور توقف صادرات و تعطیلی شرکت‌های معدنی را صادر کرده است که حکم کاهش درآمدهای ارزی کشور را دارد. در واقع این اقدام دولت، نوعی ضربه به خود نیز تلقی می‌شود، چراکه اقتصاد کشور این روزها بیش از هر زمان دیگری، وابسته به درآمدهای ارزی است.

بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه در این ارتباط با اشاره به وضع عوارض غیرکارشناسی صادرات برای مواد و محصولات معدنی اظهار کرد: از این رو به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱ و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، مقرر شد؛ از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیم درصد ارزش صادراتی تمامی محصولات و مواد معدنی به عنوان عوارض صادراتی افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: به اعتقاد فعالان اقتصادی در متن قانون بودجه، نرخ به صورت نیم درصد تعیین شده و صادرات محصولات اعلام شده در مصوبه هیأت وزیران برای برخی محصولات نرخ ۲۰ درصد عوارض و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار آنها پیش بینی شده است.

شکوری به ایرادات کلی بر لیست محصولات خام و نیمه خام و میزان عوارض صادراتی از نگاه فعالان اقتصادی نیز اشاره و اظهار کرد: تعیین عوارض بیش از نیم درصد، تعریف غیرمتعارف از ماده خام و نیمه خام، عدم توجه به مجوزهای تولید و نیاز داخلی و عدم رعایت آئین نامه ماده ۳۷ رفع موانع، عطف به ما سبق شدن، نگاه کسب درآمد در تعیین عوارض و عدم تناسب، عدم رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، عدم رقابت جذب شرکت‌های دانش بنیان و آسیب به ثبات فضای کسب و کار از جمله این ایرادات است.

وی پیشنهاداتی را در این رابطه مطرح و بیان کرد: پیشنهاد می‌شود عوارضی برای هیچیک از محصولات صادراتی به ویژه معادن و صنایع معدنی وضع نشود از سویی سایر بخش‌های زنجیره تولید محترم شمرده شوند و صرفاً به دلیل ارزش افزوده بالا یا پایین‌تر محصولات شأن تنبیه نشوند.

رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود برای بخش‌هایی از زنجیره مانند سنگ آهن که احساس نیاز به صادرات آنها وجود ندارد، وزارت صمت مجوز تولید بیشتر از نیاز داخل را ندهد و اگر در زنجیره‌ای عرضه کالاهای مصرفی نهایی در بازار جهانی دچار مشکل شود، نباید کل زنجیره آن کالا دچار مشکل شود.

رئیس انجمن مس ایران همچنین به وضعیت تولید در کشور اشاره کرد و گفت: باید در زمان رکود به واحدها توجه کنیم که در غیر این صورت دوام نمی‌آورند.

شکوری با اشاره به جلوگیری از ورود ماشین آلات معدنی و بروز مشکلات برای فعالان این بخش گفت: این مسئله هنوز حل نشده و دوستانی که تحت عنوان حمایت از تولید داخل ارز دریافت کرده‌اند، کار را به موقع تحویل نمی‌دهند و هر روز مشکلاتی برای فعالان معدن به وجود می‌آورند.

شکوری با اشاره به دوره‌های رونق و رکود در اقتصاد، گفت: باید در زمان رکود به واحدها توجه کنیم که در غیر این صورت دوام نمی‌آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =